tisdag, april 21

Träningsdagbok

Passivitet - Inomhus tokstörig miljö. Inte förrän vi suttit vid matbordet ett tag kunde Pep koppla av. Innan dess var det mycket spring, hopp, bit i koppel och till och med lite gnäll från den lilla. När han väl kopplat av då sov han.

Apportering - Inomhus, hemma. Testade en ny ide. Tog Pep i koppel, fram med apporten och så lekte vi lite med den. Han grep på en gång och jag belönade att han stod och höll den. Vi gick med den eller jag fick dra Pep som bara ville springa åt andra hållet, bort från mig. Han vill ha sina saker själv. Men han grep och höll den väldigt fint, släpper gör han oxå när jag kommer nära. Men att komma mot mig med sakerna det är ju inte att tänka på.

Problem - Ägande. Det här är något jag måste arbeta med. Så är det även när vi leker med kamptrasor och sånt. Han kampar mer än gärna men får han den då går han iväg och lägger sig och tuggar på den. Jag brukar då ha två så jag erbjuder en ny. Men det är inte alltid att den är så intressant. Hur gör ni andra som har hundar som vill äga sakerna? Pep har en kampleksak som är bättre än allt annat. Kanske ska jag spara den och först kampa med den som bara är rolig så när han går iväg om han nu gör det så plockar jag fram den superroliga. Men ska han få den då? Eller ska jag byta den mot godis istället. Dvs avsluta leken med godisbyte. Vad tror ni andra där ute?

5 kommentarer:

Linda sa...

Blir han omotiverad om han inte får behålla leksaken..? Annars hade jag nog testat att inte låta honom vinna den alls under ett tag i alla fall. Kan väl kalla det begränsningsprincipen...

Mina svärföräldrars hund gör samma sak, han tar sakerna och går iväg och lägger sig. Jag kom faktiskt på vad problemet med honom var nu i helgen. Han fattade inte att han var tvungen att komma tillbaks med saken för att få fortsätta leka - och leka ville han definitivt - så när jag kastade något åt honom kallade jag in direkt när han grep. Inga problem, han kom som en blixt och smet runt till fin fotposition och släppte leksaken i min hand. Alla hundar har en knapp, men alla har inte samma, antar jag.

Mackan sa...

Skippo älskar att ensamleka, ta saken och springa ärevarv. Helst ska man jaga honom och tjoa att han är duktig. Detta är hans ultimata belöning som han blir lyckligast av. Jag har fått jobba jättehårt med att få honom att byta mot godis, eller komma in till mig för fortsatt lek.

Med Rosso har jag på Maria Hagströms inrådan gjort handen till en nostarget. Klickat nos i handen, nos i handen. Sedan har jag alltid haft två leksaker och om han springer iväg med sin har jag skojigt för mig själv med den som är kvar. Prata med Therese, hon är expert på det här området.

Helt plötsligt lossnade det och han kommer in med leksaken när jag backar så min hand/nostarget rör sig bort från honom. Fantastisk känsla. Inte helt befäst så jag kan säga att han kan det helt och fullt. Men de senaste gångerna vi busat har saken hamnat i min hand. Ibland testar han givetvis att springa iväg med saken. Men då blir jag plötsligt DÖTRIST och stilla.

Gör lika med saker han ska plocka upp från marken, pennor, träbitar etc. Läggs i handen.

Jobba på! :)

Mackan sa...

Tilägg. När han kommer med en leksak börjar vi förstås leka med den andra leksaken som belöning. Glömde säga det. Alternativt avslutar med byte till karamell. :)

Terese,Trixa&Molly sa...

Usch. nu blir jag nervös när Mackan kallar mig expert (rodnar).

Min kompis har kört precis som Mackan med handen som target. Hon har också varit hos Maria. ;)
Det fungerar bättre och bättre för henne så den metoden verkar ju bra.

Jag har jobbat med att höja värdet på alla saker som givetvis är mina. Jag äger alla leksaker och det är lyx att få låna om du förstår hur jag menar. När jag ska träna leker jag själv med leksaken eller bara har den beroende på intresset. Sen väntar jag på att Molly ska "be" om att få vara med. Jag lockar inte och jag gör leksaken rätt så otilgänglig - den är bara min. När hon sen ber bjuder jag in henne i leken och vi har sååå skoj. :) Vi tillfälle tar jag leksaken (eller hon tappar) och då kastar jag iväg den och hejar på henne så att hon verkligen vill ta den. När hon är vid leksaken och börjar leka tar jag genast fram en likadan eller bättre leksak och leker jätteroligt med den själv, samtidigt har jag ryggen mot Molly. Det leder till att hon antingen släpper sin leksak och kommer för att leka med mig eller att hon tar med sig leksaken och kommer till mig. Om sakerna har ett högt värde är det troligare att hunden kommer in med den. Det viktigaste är att inte locka in hunden, hunden ska själv vilja vara med på eget initiativ.

Oj, det blev nog luddigt trots att det är rätt enkelt. Du får väl ringa mig om du vill veta mer eller undrar hur jag menar. Ibland är det svårt att omsätta sina teorier i enkla förklaringar.

Lycka till!

ellapix sa...

Åh vad spännande. Har kört lite av båda men liksom fastnat. Handtarget kan Pep men jag har liksom inte vetat hur jag ska gå vidare med den. För leken är så rolig att han inte ser mig.

Då har jag precis som ni lekt med andra leksaker men det är långt ifrån att det är intressant.

Tack för många fina tips, nu har jag fått lite ny energi och har en plan för hur jag ska fortsätta.

Totalt antal besökare: Besökare den här månaden: