tisdag, april 14

Kloklippning

Oftast brukar det vara måndagar som är kloklippningsdagar. Men jag tyckte vi skulle få vara lediga igår, inte för att det tar tid eller nåt. Pep ligger väldigt snällt för att vara en 4 månaders valp. Det är mest jag som har problem. Tanterna går ju att ha i knäet men Pep börjar bli för stor för det nu, når inte bakbenen så smidigt. Jag måste hitta någon annan lösning, idag fick han ligga på golvet. Det funkade hyfsat. Låg stilla och jag kunde flytta mig runt honom. Hur gör ni andra som har stora hundar?

När jag får något litet problem med kloklippningen, ni vet, tassryckningar eller sånt som alltid dyker upp. (Hunden måste ju prova vad som funkar för att bli av med eländet.) Då brukar jag tänka på en av min gamla klubbs "instruktörer". När jag har haft allmänlydnadskurs med henne så har det varit hon som visat hälsovård på hund. Ni ska se hur deltagarna reagerar när hon plockar fram klotången och klipper. Hennes schäfer står snällt på bordet, hoppar upp själv. Hon klipper honom som en häst, ni vet han står och hon lyfter en tass i taget. Till saken hör att hon är blind. Kan hon kllippa klor utan något som helst problem, då ska jag väl tusan i mig kunna lära min hund. Det är en fantastisk motivator.

Jo Peps hängöra har nu börjat ställa sig, sakta men säkert.

BZ's Red Eye hade varit ett mer passande namn...

3 kommentarer:

Jessica sa...

Tjena! Nu skiner solen i Obbola, WoW! Vill ha vår och barmark NU. Ella brukar ligga i soffan när det är kloklippning och sedan sitter (oftast Anders) på golvet nedanför. Funkar för oss iaf :)

Linda sa...

Alltså, ptja, framtassarna får han (Athos) ge mig självmant, bakbenen tar jag antingen när han sitter eller ligger med dem framme eller så ställer jag mig som när man kratsar hovarna på en häst. Låter honom stödja mot mig om han vill, men oftast balanserar han fint själv. Jin klipper jag när han ligger på sidan.

Ninna,lilo,stitch sa...

Har vi lyckats med kloklippningen så gör ni det med =)=) det gäller bara att inte ge sig.

Totalt antal besökare: Besökare den här månaden: