lördag, april 4

Funderingar

Det har inte bilvit mycket tränat på sista tiden, eller i alla fall inte moment. Det har mest handlat om vardagen. Koppel, miljöer, bil och sånt.

Bara för att jag skrev innan att han säger till när han vill ut så har vi så klart misslyckats totalt i helgen. Visst säger han till, men det är inte alltid jag ser det och då är det inga som helst problem att kissa inne och är det lek då är det inte ens säkert att han hinner känna efter själv...

Funderar mycket kring det här med reservation. Jag ser att det finns och jobbar aktivt med att han ska klara av att hälsa på och bli hälsad på av olika typer av människor. Det är oftast inget problem men, jag ser att det finns en viss reservation. Den liknar mamma Billies. Pep går gärna fram och hälsar på i stort sett alla, men sätter de sig ned och verkligen vill att han ska gå fram. Då blir det lite jobbigt. Då backar han först något steg och sedan jobbar han sig fram. Vill de ta på honom då backar han gärna undan. Men jobbar sig oftast fram igen och låter sig tas på. Jag skulle vilja förklara det så att han inte klarar av tryck från okända. Det skapar en viss osäkerhet hos honom. Som tur var är nyfikenheten stor så han övervinner sina första känslor om de som hälsar bara ger honom lite tid.

Här om dagen gick han utan några som helst problem fram och hälsade på den spastiska kvinnan. Det vet jag inte om alla hundar hade klarat, för hennes kroppsspråk är väldigt konstigt. Ryckigt, flygigt och oberäkneligt. Dessutom sitter hon i rullstol.

Ett annat exempel är från onsdagens medlemsmöte. Då var det en kvinna som väldigt gärna ville hälsa. Hon satte sig ned på huk och Pep blir lite tveksam. Men så blir han så nyfiken och konflikten som blir i honom - hälsa/inte hälsa - den löser han genom lek. Ger henne lekinviter och studsar fram som en liten boll. Tillslut har han jobbat sig ända fram och låter sig tas på.

Jag har aldrig tidigare haft en hund med reservation. Alla mina har varit överförtjusta i andra människor, kända som okända. Därför tycker jag att det här är extra intressant och studerar minsta lilla rörelse och "känsla" som dyker upp hos Pep.

Efter tanternas mittpå dagen promenad var de så grusiga att en dusch var nödvändig. Pep tycker alltid att det är intressant och här är resultatet

Blöt Pep


Nyfiken

4 kommentarer:

Ninna o Lilo o Stitch sa...

Intressant det du skriver om reservation , jag har ju Lilo som är reserverad , för mig har det att Stitch är så social varit en sak att fundera över.
Vi ska satsa lite mer på miljöträning ett tag nu , Stitch vill jaga bilar........
Sötnosen Pep

Terese,Trixa&Molly sa...

Sötaste, blöta Pepen. Han ser väl go ut.

Molly visar inte reservation på det sättet, men hon är allmänt ointresserad av andra människor. Fast det tycker jag är rätt skönt eftersom vi har ett översocialt monster här hemma. :)

Måste bara säga att du alltid har så kloka tankar kring dina hundars beteenden. Smart tjej...

Ha en bra helg!

Jessica sa...

Är imponerad över ditt flitiga bloggande, dessutom ofta foton, kul! Tycker inte om att "tycka" så mycket, då jag själv inte gillar att bli tyckt om ;) Om du förstår hur jag menar.

Men hur som helt så tror jag att det är bra för hunden om den själv får ta initiativ och om någon sitter på huk så kan den gott vänta tills dess hunden själv kommer fram och får lukta osv.Sedan kan den besvara kontakten. Upplever att människor som är alltför pushiga är jobbiga både för folk och fä :)

Lillemor sa...

Vilka roliga bilder, vet inte varför jag kommer att tänka på barnboken Trasselsudd (har du läst den)

Är påväg in i mitt andra stickprojekt och glad att du hjälpte mig igång. Blev lite tokigt avslut på första men på någe vis så är det resan som är roligast =)

Totalt antal besökare: Besökare den här månaden: