onsdag, april 22

Gå vid sidan

Tog bilen ut till klubben. Alla hundar, fullt upp. Först Pep som jag tränade gå vid sidan i kontakt med. Ibland känns det som en hel evighet sedan jag gjorde det här. En stunden tänker jag men såå duktigt han är och så nästa men undrar om inte Ixxi kunde mer vid hans ålder. Det gjorde hon säkert då jag var mer aktiv själv. Tibbeträningar, brukshundsklubben, björkstadenshundklubb och så kompisgänger som träffades och tränade. Hon fick så mycket på en gång. Nåja det gör inget, vi tar det i vår takt. Dagen var bra, Pep fick vara lös på planen då det inte var några andra där. Han jobbade fint och förstod efter bara några klick vad jag ville att han skulle göra. Har ju inte tränat så mycket gå vid sidan utan mer ingång och position. Så idag ägnade jag nästan hela passet åt gå vid sidan. Pep gjorde några riktigt fina "gå-stå" och "gå-ligg" framför mig. Men vad ska jag göra när det inte är det jag tränar. Det är bara att hålla tummarna för att det ska komma lika fina när vi tränar det.

Sedan fick Pep sitta uppbunden medan jag tränade tanterna. Det är så synd att Ixxi inte är pigg för hon är en helt underbar hund att träna med. Hon älskar att gå frittfölj och när hon var yngre tränade vi det som galningar. Jag kunde springa/gå flera varv utan att hon tappade varken orken, glädjen eller positionen. Visst finns det saker som kan förbättras det gör det ju alltid men det är så underbart med en hund som tycker att frittfölj är roligt. Det är så viktigt.

Pep tyckte kanske inte att det var lika upplyftande att sitta fast i kopplet medan jag hade kul med tanterna. Gnäll, hopp, bit i kopplet och lite tjurrusningar. När han fick följa med mig ut på planen igen gick inte så mycket som jag ville. Den lille var trött. Det är jobbigt att bli åsidosatt av sin älskade matte.

5 kommentarer:

Ninna,Lilo,Stitch sa...

Mmm känner igen mig , Stitch avskyr att bli uppbunden då jag tränar m Lilo , hon skriker i högan sky......

Angående ägandet så försöker vi också träna som Terese beskriver , det går lite bättre nu än vad det gjorde i början , har mina sönderbitna vantar som den allra bästa leksaken , båda vovvsen kan dö för dessa.
Det gäller väl att ha tålamod..=)

Linda sa...

Hm, jag har inte bundit upp alls. Min plan är att träna in det aktivt istället, typ; platsliggning, lös, vänta på sin tur. Jins terriervrål, eh, man kan bli stämd för mindre så jag har nog inget val.

Har du något bra tips på hur man tränar in stå från rörelse? Jag känner att min plan är lite bristfällig... :)

Monica sa...

Jag tror nog att tävlingarna kommer att vara snabbt avklarade... så vi kan ju köra med våra egna hundar efteråt?

Mackan sa...

Uppbunden = gnyr, hoppar och snurrar fast sig runt trädet
I bilen = ylar och bjäbbar

Gå fin vid sidan - kan inte
Gå in i position - kan inte
Hålla kontakt länge eller en längre stund - kan inte
stanna från rörelse - kan inte
stadga i ligg och sitt - kan inte
sitt och ligg med kommandon - kan inte

Hjälp...jag måste börja träna. Nu är de faktiskt 4 månader. Rodnar när jag läser vad ni andra och era små indianer kan.

Men Rosso kan spåra!! hihi ;)

Heja er!

Linda sa...

Tack för tipsen!

Inte riktigt säker på att jag förstår vad du menar med andra stycket, men jag är lite trött och stressad... får läsa igen senare.

Totalt antal besökare: Besökare den här månaden: