tisdag, april 28

Lyckad träning

Ikväll har vi haft ett såndär lyckat träningstillfälle som det bara blir ibland. Pep var helt fokuserad på mig hela tiden trots att det flög bollar och hundar busade med sina mattar. Han ville jobba och klarade av att fokusera trots den enorma störningen. Jag hade först bara tänkt att vi skulle träna på fokus och kontakt i jobbig miljö men då han var så duktig så blev det lite allt möjligt. När vi var klara kände jag bara att jag kunde flyga iväg. Jag är så nöjd med min lilla duktiga super Pep.

Det är intressant det där att jag alltid fukuserar träningen vid det som varit problematiskt hos tidigare hund. Med Ixxi tränade jag mycket fot och med stor vikt vid att inte skapa ett segt sådant. Ellas är nämligen precis det, segt. För hon klarar inte av tryck, och jag har lite för lätt att bli frustrerad. Jobbar med det... Så Ixxi har ett väldigt fint frittfölj och hon gillar det momentet mer än allt annat. Med henne har jag däremot haft problem med fjärren, hon har velat röra sig mot mig och vi har haft svårt att lära in skiftningarna korrekt. Jag har helt enkelt inte bestämt mig för hur jag vill att de ska se ut. Så med Pep känner jag helt plötsligt att jag har mycket fokus på fasta rörelser, dvs exempelvis skiftningen ligg-stå. Självklart är vi bara i början av vår utbildning och det handlar mer om grundkunskaper än moment. Men jag ser att jag lägger större vikt vid detta än tex fot som jag började med redan dag ett med Ixxi. Det är så himla intressant det där hur hjärnan fungerar.

1 kommentar:

Mackan sa...

Hej. Först och främst, vad ledsen jag blir när jag läser om Ixxi och att ni ska till veterinären. Men ska ni ta bort henne eller justera medicinen igen?

Något som är nästan spökigt är att precis när du skriver att Peppens ena öra står och det andra nu hänger så har storebror Rosso gjort likadant med sina öron. haha, skumt!!

Fint att det fungerar bra med störningsträning. Jag satt äntligen med Rosso på en klubb utanför planen där de hade tävlingskurs. Rosso började testa att ligga och titta på mig med de underbara små gröna, lade ner huvudet på frambenen och hade sig för att få köttbulle. haha, sötis. Inte nämnvärt störd av att det stojades på planen. Jag som tänkte träna passivitet. Satt i alla fall still på vår sittdyna i 1 timme och 15 minuter.

Hoppas ni får en bra helg i Umeå. Kör försiktigt!
KRAM

Totalt antal besökare: Besökare den här månaden: