lördag, april 11

Påsken än så länge

Helgen har än så länge varit väldigt fin. D blev äldre i fredags så den dagen fyllde vi med massor med trevligheter och gott. Bakade nog den godaste tårtan ever... Fyllde den med Leilas kubanska chokladmousse och blandade bär, kokta med smultron och vanlijhonung som sedan spetsades med lite rom. Den är så smarrig så jag tror att jag döör. Kan inte sluta äta.



Nu börjar koppelpromenaderna ta ut sin rätt. Alltså det syns när det blir svårare och när det blir lättare. Det allra svåraste är att promenera med husse oxå. Det spelar ingen roll vilken hund som går med vem eller i vilken konstellation. Det är skiiit svårt för Peppen. Går jag själv med alla tre, då håller de sig fogligt på min vänstra sida nästan hela tiden. De håller samma tempo som jag och beter sig oväntat bra, för att vara tre hundar och en som snart är fyra månader. Går vi helst själva då är Pep helt exemplarisk, bortsett från att han slickar vägen ren från sand.

Men vi får en allt mer galen valp här hemma. Bara koppelpromenader i stadsmiljö räcker inte för att få bort allt spring i benen. Nu när vi är inne på femte dagen börjar det märkas... inte förrän på onsdag ska jag få komma in och lämna in bilen. Hur ska detta sluta?

Har även ägnat det här dagarna åt att fundera lite kring vår träning. Tycker att Pep börjar ha ordentlig koll på ligg, sitt, stå, ingångar och stegförflyttningar. Men problemet är övergången från handlig till att lyssna till ett stickord, han kan allt detta utan att jag säger något. Har ägnat ligg en hel del tid och han börjar mer och mer förstå stickordet. Men de andra, huja, det är långt borta. Tänkte att jag ska ägna en grundfärdighet lite extra tid nästa vecka och se om det ger resultat och sedan veckan efter blir det nästa. Fot tycker jag inte att det behövs något stickord till, han ska helt enkelt komma in och sätta sig vid sidan när jag ställer upp mig. Försöker vara väldigt noga med hur jag står och vart jag tittar när jag tränar det. Hur jag rör fötterna vid de små förflyttningar vi gör och vart han har positionerat sig. Ett bra fot är grunden till allt annat i lydnaden.

En annan sak som vi roar oss med i trapphuset är belönings - nu tappade jag ordet igen - alltså ett ställe dit Pep måste gå, springa, hoppa eller skutta för att få belöning. Det här gör vi både för att att han inte ska springa omkring som en vettvilling i trapphuset. Men oxå för att jag tycker att det är ett lite roligare och mindre allvarligt sätt att träna in "targets" eller att springa bort från mig för att få belöning. Ni ska se hur fort han rasslar upp för trappan och sedan står och väntar längst upp. Sedan när han fått belöningen där så springer han fort fort till vår dörrmatta och väntar på nästa bit gotta. Nedför trappan går vi inte så ofta än, även om vi bara har en trapp så känns det bättre att ta hissen. Men de gånger vi går ned så är belöningsstället på sista trappsteget, han får inte hoppa ned från trappen mao.

Till mig själv - Pep snart 4 månader
Ligg - på stickord, lägger sig bakåt och på olika underlag. Jag kan röra mig lite och han ligger kvar. Han kan ligga framför och vid sidan. Dock inte från sitt, han gör det men inte klockrent. Kan lägga sig från rörelse.

Stå - står fint framför, bra kontakt. Har en bra rörelse från ligg. Det vill säga han tar inte något steg. Kan inte stickord. Men kan stanna från rörelse, ibland. Kan inte stå från sitt.

Sitt - det som Pep förstår minst av. Framför mig, ibland. Vid sidan om jag står "fot" gör han det klockrent och med kontakt. I vardagssituationer utan stickord, typ i hissen, för att få mat osv fungerar det oxå fint.

Utgångställning - framifrån, från höger och vänster sida. Bakifrån har jag inte provat än. Vändningar på stället, ett steg, framåt och åt höger går lätt, höger och bakåt är det lite si så där med.

Kontakt - Fungerar i alla övningar, det är med störning som det kan vara lite svårt och då menar jag inte tanterna för de är ingen störning. Stadslivet är heller ingen störning. Andra hundar och spån på ridhus, det däremot är en stor störning.

Target - jobbar med nosen mot handen och så har vi dörrmattan. Har inte börjat använda någon gammal sticka än. Men det kommer nog det med.

Inga kommentarer:

Totalt antal besökare: Besökare den här månaden: