onsdag, april 15

Träningsdagbok

Bestämde mig igår för att jag ska vara duktig och skriva träningslogg. Har försökt tusen gånger förr och det brukar bara resultera i att jag slutar. Så nu tänkte jag att jag skulle försöka vara duktig och skriva här. Ni som inte vill läsa behöver inte, när jag skriver om vår träning så är det bara för mitt eget nöjes skull.

Stå 1 - Inomhus. Började lite smått att röra mig idag. Pep står fint kvar. Rör bara ytterst lite till att börja med, ett ben eller ett litet litet steg åt något håll. Han står dock kvar, även om det inte är lika lätt som vid ligget. Pep erbjuder nästan alltid ligg som första beteende. Men idag så ställde han sig framför mig först. Har bara tränat stadga.

Stå 2 - Inomhus. Har börjat säga stickordet före han ställer sig upp eller står framför mig. Det tar någon sekund men så står han där. Fina Pep. Tränade på att stå från ligg och det går så fort att han inte ligger kvar på ligget. Men han får ingen belöning om han inte lyssnar på mig. Alltså Pep lägger sig, jag säger stå och sedan kommer belöningen. Gör han skiftningen själv så är det utebliven belöning. Jag hoppas att det ska funka så att han inte hoppar upp från ligg. Det är väl i och för sig inget jag oroar mig för just nu.

Fundering - vart ska belöningen komma vid stå? Ska han verkligen gå fram till mig? Men övningen är ju trots allt slut efter klicket så det borde inte spela någon roll. Men det är ju ändå en framåt rörelse som jag inte vill ha? Ska fundera på det där till imorgon eller nästa träningspass.

Nu ska jag hämta den gröna lilla pärlan.

Ligg 1 - Inomhus. Lyssnar på stickordet, men gör lite själv oxå. Började med lite rörelse, kan gå fler steg från och röra mig med när han ligger. Men det får inte ta för lång tid. Efter ca 4 sek är han uppe igen. Så istället för att träna att jag rör mig så började jag träna på att ligga kvar. 5 sek var det längsta. Det är svårt för en liten hund som är van att det ska komma ett klick så fort en lagt sig ned eller i rörelsen ned. Så jag tycker att han gör ett väldigt bra jobb. 5 sek för den lilla sprallapan är mycket. Måste hela tiden säga till mig själv. Gå inte för fort fram! Tänk på att det är viktigare att han klarar av det han ska göra än att du ska utmana. Jag är väldigt duktig på att utmana beteenden... lite för bra på det ibland.

Handtarget - Inomhus. Avslutade med något enkelt. En flat utsträckt hand betyder dutta nosen på den. Det här är bara en kul grej vi gör som jag inte riktigt vet om jag har nytta av. Kanske i apporteringen, vi får se. Pep tycker i alla fall inte att det är särskilt svårt. Fick hålla handen så att han fick hoppa mot den för att nå. Byta sidor och gömma den lite.

2 kommentarer:

Terese,Trixa&Molly sa...

Det är ju bara kul att läsa hur du tränar med Pep. Själva tar vi det mest lugnt, tränar passivitet, inte kissa inne och att leka.

Förstår att du inte vill ha framåtrörelse, men som du säger är ju klicket ett avslut. Belönar du med godis? I så fall kan du ju kasta godisbiten bakom honom direkt efter ditt klick. Eller boll om det funkar. Om du verkligen vill få honom att tänka bort från dig kan du ju träna in en externbelöning förstås. Ni verkar ju träna en del så det går nog fort. Men risken är ju att han får dragning dit istället.
Hmmm...
Nåja, klick betyder völ fritt nu är det belöning. Sen får du väl se om problemet dyker upp.

Ha det bra!

Mackan sa...

Kul att du skriver träningsdagbok. Du är himla duktig och Pep har kommit långt måste jag säga.
Klicka men gå dit och belöna, ni kan ju mötas på vägen hellre. Som Therese sa är jättebra.
Lycka till!
KRAM
PS. receptet på Guinesstårta och påsktårta tack ;-)

Totalt antal besökare: Besökare den här månaden: