tisdag, april 14

Träningsdagbok

Stå 1 - Inne. För tillfället klickar jag allt som är stå. Från ligg, från sitt och att stå framför mig. Någonstans känns det som att det är lättare att förstå då. Att det är alla fyra tassarna i backen som gäller, ingen mage och ingen rumpa. Har annars erfarenhet av att stå kan vara svårt att lära in. Fick många bra repetitioner och har börjat säga "stå" när det blir rätt.

Stå 2 - Inne. Lägger eller sätter sig först för att sedan ställa sig upp. Blir lite rädd att jag sabbar liggträningen då jag klickar för att han ställer sig. Men det går över fort. Försöker tänka på att klicka när han har bakåtlut, så att bakåt tanken är mer inpräntad än framåt. Har oxå bestämt mig för att det är baktassarna som gäller. När Pep ställer sig upp från liggande så ska baktassarna vara orörliga. Detsamma gäller från sittande. Det betyder att när han ställer sig från sitt blir det ett steg framåt och när han ställer sig från ligg så är det bara att resa sig upp. Tänk tänk tänkt. Jag älskar att träna pill grejer och det är helt underbart att få göra om allt från början och få det hyfsat rätt på en gång.

Ligg 1 - ute i snön. Det var svårt att ligga på snö, så jag fick sänka kriterierna. Först så la han sig ned men inte med armbågarna i backen. Sänkta kriterier ledde till hela hunden i backen och så visste han helt plötsligt vad han skulle göra. Då kunde jag gå återgå till där vi är just nu. Han la sig superfint i snön ett flertal gånger.

Ligg 2 - Inne. Pep börjar kunna ordet ligg nu. Han lägger sig i rörelse, om jag backar och han går i kontakt framför mig. Han får bara belöning för bakåtligg i rörelse. Har även börjat röra mig ordentligt runt honom när han lagt sig. Idag kunde jag gå in och ställa mig vid sidan två gånger. Första gången så satte han sig upp lite och så såg jag hur han tänkte till och pladask var han nere på golvet igen. Dunderbelöning så klart. Han är så smart! Andra gången visste han vad vi gjorde. Ville inte förstöra så jag slutade där. Jag kan gå röra mig framför honom och gå in och ställa mig i position.

Jag försöker alltid se till så att han lyckas med vad jag tänkt och gör han inte det så är det inte hans fel utan då tar jag med mig det, funderar lite och till nästa repetition har jag en ny plan.

Inga kommentarer:

Totalt antal besökare: Besökare den här månaden: