onsdag, mars 18

Träningslogg med vidoklipp

Onsdag igen, dagarna går så fort.

I veckan har vi ägnat oss åt apportering. Började i veckan och jag tycker redan att jag börjar få till ett fint gripande. Ska hämta en plastapport från bilen idag så att vi kan träna med "riktiga" grejer. Vill inte använda trä då jag har en viss erfarenhet av tugg från mina andra hundar. Pep ska inte tugga eller rulla apporten, den ska ligga fint och stadigt i hans mun. Tänkte även ta och prova på Kristiinas kastrull och lock lek. Tycker att det lät som ett roligt sätt att introducera metall.

Vi har tränat mycket ligg och stå framför mig och det går bättre och bättre. Ligget är väl inte riktigt som jag vill än men för varje träningspass så kommer vi närmare målet. Det som är spännade är att Pep helt själv utan hjälp av händer eller godis lärt sig vad han ska göra. För tillfället klickar jag både själva ligget och om rörelsen ned blir rätt klickar jag även den. När rörelsen blir fel då klickar jag för att han ligger så att det inte blir för svårt och han blir frustrerad. Det ska vara kul och lätt.

Pep har även listat ut att kontakttiggeri är lönsamt. Han kontakttigger som en liten iller vid varje pinkpromenad. Eller om jag belönar kontakt ute på andra ställen. Får han bara nys på att det är lönsamt så hoppar och studsar han för att jag ska titta på honom och att det ska landa en liten mumsbit i hans mun. Snart ska jag börja sortera så att jag belönar oftare när han söker kontakt för att han ser andra hundar och människor.

En liten lydnadsfilm Pep tränar ligg.


Jag tycker det är så spännande och utmanande att ha en hund som jag i stort sett enbart tränar operant och med klicker. Idag har vi börjat nosa lite på bakdelskontroll. Tänkte att det var dags att ta tag i det nu när Pep står så fint framför mig. Jag tror alltid att allt ska ta så lång tid men efter bara några klick så började lilla Peppen att backa. Jag älskar denna smarta lilla valp. Vad ska det bli av oss om han fortsätter vara så här duktig...

5 kommentarer:

Linda sa...

Vad duktig han är! :)

Jessica sa...

Vänta bara snart är han lika bra på "mackfot" som Pepsi :)

Anonym sa...

Oh va bra det verkar gå. Du är så duktig Anna!!! =) Jag kan inte se filmen... =( Fungerar ej för mig..

Anonym sa...

isabelle var det som skrev

Anonym sa...

Åh vad kul att se film! Vad fint han lägger sig bakåt!
Jisses, jag sitter och känner att jag inte gör något vettigt alls med min lille...
Klicka kontakt vid hundmöten och grejer...jättebra! Du är så fokuserad.
Nu måste jag se filmen igen.

Totalt antal besökare: Besökare den här månaden: