lördag, mars 21

Lördagskväll

Det händer så mycket hela tiden att jag knappt hinner med att sortera själv.

Igår fyllde Ixxi mitt lilla lakrtishjärta 6 år. Tiden går så fort. Bara rinner iväg. Sötaste raraste lilla Lakrits jag hoppas innerligt att du har många år kvar. Här var hon inte ens ett år, tjusiga damen.


Det har varit mycket allmänlydnadsträning på sista tiden. Det blir naturligt att träna på det när en bor som vi. Mitt i stan och i ett hus med ca 50 lägenheter. Det är mycket folk och hundar i rörelse. Då måste allmänlydnaden liksom implementeras tidigt.

Det är vissa saker som jag har varit väldigt noga med.
- att inte springa ut ur lägenheten, utan att be om lov.
- att inte hoppa och hälsa på folk.
- att sitta lugnt i hissen, hundrädda ska kunna åka med oss.

Pep får dock hälsa på alla vi möter som vill hälsa på honom. Detta för att det inte är något som helst problem att avleda honom när han inte får hälsa. Han sitter tex väldigt fint i hissen utan att ägna en tanke åt de som åker med.

Då det är många lägenheter så bor här oxå många hundar. Kanske fler än vad jag varit med om förr. En labrador, två dalmatiner, en cocker, en blandras som ser ut som en liten mexikansk nakenhund, en stövare, två bassets, en griffon bruxelliose och så två tibetanska terriers och en australian shepard så klart.

Idag träffade vi stövartiken när vi skulle ut på en av våra kisspauser. Hon är väldigt lugn och stabil. Lagom nyfiken och snäll. Pep hade fått smaka på Ellas mat, jag hade lite i fickan. Kontakttränar ju som sagt nästan hela tiden. Det smakade sanslöst gott och sedan släppte Pep mig inte med blicken. Stövartiken ville fram och nosa men Pep bara satt och tittade på mig och då tyckte tiken att han var ointressant. Jag som hade tänkt att han skulle träffa en av de normala hundarna i huset. Men det blev ju väldigt bra ändå. Annan hund inom en meter och Pep är totalfokuserad på matten. Toppen!

Har börjat nosa lite på ingångar men det är hiskelligt svårt att operera fram, förstår varför den rutinerade använder targetstick. Men nu har jag ingen så vi arbetar oss framåt. Idag gick han in och satte sig fint vid sidan för första gången. Jag tycker även att han jobbar bra med bakdelen att han kan flytta på bakbenen om det inte blir helt rakt. Men det är jobbiga träningspass för en liten Pep då han måste tänka så mycket. Så de blir korta.

Imorgon ska vi ut på klubben, de har lydnadstävling så jag tänkte att vi skulle åka dit en liten stund och kolla läget jag och Pep. Tanterna får stanna hemma, den ena löper och den andra skäller ut andra hundar så jag tror att det är bättre för Pep att göra den här erfarenheten själv.

1 kommentar:

Linda sa...

Grattis till 6-åringen! :)

Jag kan varmt rekommendera klossträning för ingångsövningar/bakdelskontroll om du inte redan testat... det blir väldigt tydligt för hunden och är enlgit mig lättare än target stick eller friträning. :)

Totalt antal besökare: Besökare den här månaden: