onsdag, mars 25

Det lossnar

Igår introducerade jag plastapporten. Har använt mig av lite olika saker innan. Tänkt att jag vill ha ett ordentligt gripande innan jag plockar fram "träbocken". Nåja, det har inte gått så bra. Pep är på tok för intresserad av godis att han helt glömmer bort att jag har något annat att erbjuda. Han tar lite, duttar lite och så vidare men har hela sitt fokus på godiset.

Så igår när vi duttat färdigt, kommer Lakritshjärtat fram till oss. Apportering är det bästa hon vet. Ögonen glittrar på henne och jag blir så lycklig av att se henne så. Jag låter henne ta apporten några gånger på lite funurliga sätt och belönar med det lilla jag har kvar av Peps mat. Det är vad han får som godis för tillfället. Mumms säger Pep.

Efter det så provar jag att leka lite med apporten istället, för när Ixxi har den blir Pep riktigt intresserad. Sagt och gjort han plockar den klockrent och springer omkring med den hur fint som helst. Ett problem bara, han har lite svårt att komma med den. Nu är det ju hans apport, humpf Men det gick utan några större övertalningar tillslut. Vill ju inte att det ska bli en kull jakt av det hela.

Nu funderar jag bara på hur jag ska kunna överföra det ena till det andra. Alltså fortsätta leka med den men belöna med något när han gör bra. Ska fundera ett tag till...

Så tillbaka till Lakrtishjärtat som i all min iver och gläde fick sju små Pepmatbitar för att hon lekte apportlekar med mig. Så i natt sa magen ifrån. Va fasen! Sju små pluttiga matbitar och så blir det så här. Jag måste tänka mig för hela tiden. Men om hennes magen inte klarar av sju så matbitar (dock valpfoder) efter fem månaders medicinering så känns det inte så hoppfullt. Hon har en månad kvar av medicinering och just nu känns det varken som från eller till.

Nu över till något roligt. Idag ska Pep och jag åka till Skeå och träffa kennelmamma!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Åh ska ni träffas idag!? Vad skoj.

Du, har du lärt Pep att backa bort från godis och ha bra belöningsattityd. Börja med det annars, ett tips ;)
Då ska godiset kunna ligga på golvet och han ändå fokuserar på uppgiften.

Anonym sa...

Jag tyckte att det var så klokt av Pep att fokusera på godiset =0)
Det är ju belöningen de jobbar för.
Hoppas ni hade det supertrevligt på norrlandsträffen.

ellapix sa...

Mackan - jo jag brukar ofta ha godiset liggandes i en hög på golvet. Då går det väldigt lätt. Måste kanske jobba lite mer på att ha det i handen. Men oftast är det något slick på handen sedan gör han något och så kommer det fram. Så det är väl i och för sig samma sak.

Ninna - Jo visst det har du helt rätt i. Men det är ju lite frustrerande.

Linda sa...

Hm, intressant att se diskussionen om godiset.

Jag har mitt dolt, i fickan eller liknande. Händerna tomma. :)

Totalt antal besökare: Besökare den här månaden: