måndag, mars 2

10 veckor

Jag har svårt att tro det men idag har Pep bott hos oss i två veckor. Han har verkligen kommit in i flocken fint även om Ixxi kan tycka att han är lite jobbig. Allt går helt över förväntan och jag är så glad över att han kom till oss.

Efter två veckor har vi hunnit med detta:

Ensamhetsträning - Det har gått väldigt bra att bli lämnad ensam. Tvättade förra veckan och han kan ju inte följa med ned till tvättstugan. Så han fick helt enkelt vara kvar hemma. Det gick helt lysande. Inte ett ljud och inte någon stress vad jag kunde se. Tanterna var ju hemma de med. Han låg i hallen när jag kom tillbaka.

Vid maten har han förstått att han skall vänta. Nu behöver jag inte längre hålla emot. Plus att han kommer till mig efter han ätit klart även om tanterna står och äter. Snälla Ixxi vaktar nämligen inte in mat för valpar. Eller inte för någon, förutom när hon är dräktig. Då är maten viktig.

Han börjar oxå förstå att det inte går att rusa ut genom dörren hur som helst. Även där är det sitta och vänta som gäller. När han tar kontakt så får han komma ut. Det var lite jobbigt i början men går bättre och bättre. Jag kan släppa ut dem en och en och Pep börjar även här förstå att kontakt ger resultat.

Vi klickar; kontakt, kontakt i rörelse, ligg från sitt och ligg från stå, tass target. Än så länge bara inomhus.

Jag belönar: spontaninkallningar och kontakt ute. Spontaninkallningarna kan vara lite svåra då han helst inte rör sig så långt bort från mig när vi är på nya ställen. Men jag brukar få en eller två varje utevistelse i varje fall.

Leker lite med bollar och kampleksaker men bara när han är på lugnt och stillsamt humör. Bollarna kommer han direkt tillbaka med och då brukar vi kampa lite med dem. Kampa gör han annars med vad som helst. Han både griper, håller och drar väldigt bra så jag funderar på om jag ska börja lite smått med byteshandel. Om jag får trasan får du en bit mat. Vill inte att den roliga leksaken ska bli ett konfliktområde. Det går även väldigt bra att belöna med gos och kel. Det uppskattas väldigt mycket det oxå. Tänker jobba för att det ska vara kvar.

1 kommentar:

Anonym sa...

Vad härligt att träningen går så bra. Jag blir imponerad var dag över Stitch klokhet och vilja att lära sig , de lär sig så otroligt fort.
Härliga hundar.

Totalt antal besökare: Besökare den här månaden: