måndag, mars 30

Ellisch

Husse har jobbat i helgen så det har varit en lugn helg. I fredags kom han hem med spelet Biochock. Jag han knappt kunnat släppa handkontrollen... så ytterst trevligt spel. Jag sparade lite tvtid till söndagen kl 13 och gissa om det var värt det. Så spännade!

Pep
Vi tränar på med ingångarna och nu blir det fler och fler upprepningar efter varandra som blir rätt. Jag har som sagt frishejpat fram beteendet. Han jobbar väldigt bra med baken och svänger in den ordentligt mot mig. Det är så himla roligt att se hur hans hjärna arbetar, det är som blixtrar och dunder och så sitter det bara där.

Ella

Jag måste bara berätta lite om min kära lilla Ella. Här om dagen när jag höll på att klicka med Pep så låg det en kamptoss framme. Ella smyger närmare och närmare och tar den försiktigt i munnen. Sedan tittar hon på mig, "var det inte det här du ville?" Så tittar hon på Pep "alltså om det ligger saker framme så är det dem du ska ta" Men nu var det ju inte så. Fast i Ellas värld är det så. Jag tog fram en pall och klickade upp Ella på den. Det tog tre klick så var hon uppe. Så fort det kommer fram saker så är hon helt galen på att ta reda på vad hon ska göra. Nästa gång ska hon få krypa under pallen det tror jag nog inte att hon förväntar sig.

Ella är min allra första hund och hon är mitt allt. I oktober blir hon nio år vilket inte alls går att se på henne. Hon är en egensinnig dam som bara gör sånt som lönar sig men om det lönar sig så gör hon vad som helst i stort sett.

Som exempel kan jag nämna en dag på klubben när vi hade lite roliga tävlingar

En av dessa var skottkärre stafett. M som körde kärran är gammal stalltjej och kan köra kärra vill jag lova. Jag matar Ella med frollic så att hon ska tycka att det är värt det och vi svänger och far som galningar längst banan. Tillslut stannar M så snabbt att Ella flyger ut ur skottkärran. Hon bara skakar på sig och vill upp igen. Hoppar självmant upp i kärran igen för att åka skottkärra var ju kul, så länge det fanns frolic i mattes hand. (Kan jag tänka mig.) Att underlaget inte var stabilt och att hon inte kunde stå stadigt bekom henne inte det minsta.

Det är Ella i ett nötskal. Hon gör vad som helst för lite godis eller sällskap. Hon älskar alla och har hon träffat en person en gång så är den personen "hennes". Hon känner igen på lågt håll och kan smita iväg om hon ser folk hon känner. Hundar däremot, de får vara... Hon är näst intill inkompetent vad det gäller hundspråk. Hon är osäker och vill inte ha andra hundar nära sig. Bara de hon är trygg med får komma till henne. Det är ytterst få hundar. Men träffar vi någon hund som låter henne vara så låter hon dem oxå vara. Kan gå på promenad med henne lös utan några som helst problem. Men kommer det fram en hund så säger hon gällt till att här får du inte vara. Ju språksäkrare hund hon träffar destobättre går det. Lämnar de henne i fred så är det inga som helst problem då hon inte söker upp andra hundar.

Hon är en extremt social hund, som gärna vill vara nära hela tiden. Hon kan både sjunga och låta på de mest konstiga sätt för att få lite uppmärksamhet.

1 kommentar:

Mackan sa...

Vad söt Ella är! Kul att läsa om henne!

45 minuters kamp. Jag kan erkänna att jag nog aldrig tagit Ross när han är som vildast, men när han är övertrött och det brukar fungera med lite kamp i kanske ...? Jag har inte kollat på klockan, men säg som värst 15 minuter.

Igår sprang han och stimmade men ville plötsligt upp i soffan, jag fångade upp honom och la honom i famnen - där han tvärsomnade. Det finns inget sötare! Snusade mysmysigt och jag bara njöt.

Totalt antal besökare: Besökare den här månaden: