onsdag, mars 11

Reaktioner

Det roliga med att skaffa en ny ras är att det är så mycket att upptäcka. Så mycket nytt att undersöka, kroppsspråk att förstå. Men det är oxå problematiskt. För ibland förstår jag verkligen inget alls.

Som idag till exempel.

Efter en sväng i skogen, bestämde jag mig för att åka förbi veterinären. Måste väga Pep inför avmaskningen. Jag traskar glad i hågen in på veterinärstationen och Pep får panik. Han bara sitter och skakar. Jag har aldrig haft en hund som visat så mycket på en gång som han. Hade det varit en av mina tibbar som visat så mycket rädsla hade jag lagt ned för då hade den hunden inte fått ett roligt liv. Men Pep som skakar i hela kroppen av allt det nya, behöver bara ett ordentligt tag i kopplet och så följer han med matte och efter ett tag så kommer svansen upp och skakningarna försvinner. Jag blir inte riktigt klok på alla reaktioner.

Det kan vara samma sak i huset, igår kom det en målare med en massa prylar och illaluktade målarfärg. Pep vägrar gå ingenom dörren jag drar honom lite i kopplet och han kommer. Andra gången är han inte alls rädd. Ja så har det varit nu den senaste veckan. Jag tror varje gång att jag har fått ett nervvrak och så visar det sig att det har jag inte alls. Det är bara hans reaktioner som är otroligt starka.

Jag tror dock att han är en hund som det skulle vara väldigt lätt att göra rädd genom att fjäska. Jag tror dock inte på fjäsk, utan jag tror på att visa att det inte är farligt. Jag går in på stadiga ben så ska du se att det inte är något att vara rädd för, ungefär.

Vi får se hur det går när jag ska dit och ge honom sprutan. Ska bli så intressant.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Bra att du inte mesar dig med Pep när han blir så där stark i sina reaktioner. Du tänker verkligen helt rätt! :)
Känner igen en del i Molly även om hon inte reagerar så starkt. Det som är lika är att hon gärna vill kolla in allt nytt först, sen går det hur bra som helst. Rätt sunt att inte vara pang på faktiskt.
Lycka till hos veterinären.
Kran Terese & Molly

Linda sa...

hm, jag har faktiskt inte sett den sortens reaktioner på mina. athos är en pang-på hund, tycker han att något är skumt så ska han absolut dit... jin är bara allmänt oberörd/cool, lullar runt i sin egen lilla värld och antar att resten är i sin ordning. hade nog tänkt som du, och jag är övertygad om att du gör rätt i att vara lugn och ignorera. pjoskar man får man bara problem. :) hoppas det går bra hos veterinären!

Anonym sa...

Ja , bra att ignorera rädslor , inte hålla på att mesa sig.
Stitch är mer pang på bruden....kan visa lite oro på kvällen då det är mörkt ute.
Hur mkt vägde gossen ?

Totalt antal besökare: Besökare den här månaden: