torsdag, maj 7

Träningsdagbok

Nu har jag varit dålig på att skriva om träningen igen. Jag sa ju att jag var dålig på det... borde köpa mig något i pappersformat och verkligen leta efter en fungerande modell. Mest blir det bara så att jag beskriver vad jag gjort. Inte hur bra det gick och vad som gick dåligt. Hur många upprepningar eller så. Allt sånt tekniskt som jag borde skriva,det försvinner. Så veckans uppdrag till mig själv är att leta reda på en fin anteckningsbok, för den måste vara fin så att det blir roligt att skriva i den, och sedan börja modellera mig fram.

Frittfölj - Frittföljträningen är nu påbörjad, vi backar efter en husvägg. Provade utan men det gick inte alls. Dock efter bara två klick mot väggen så förstod världens smartaste Pep vad jag ville att han skulle göra. Har haft kopplet på så bara för att hejda honom från att springa framåt. Det var svår till en början att kontrollera hunden, kopplet eller tja att jag inte använde kopplet och klickern. Men i alla fall efter bara två upprepningar så började Pep att rusa bakåt. Så jag fick höja kriteriet på presition dvs att han måste backa i fotposition. Där är vi fortfarande, men jag har nu tagit bort kopplet och bytt vägg några gånger. Jag vill börja med att backa för att få en tusans så bra bakdelskontroll. Plus att jag ju tränar det vanliga fotgåendet oxå när väggen tar slut och vi måste börja om från början igen. Då går vi framåtmasch och belönar det.

Ligg - Har lite smått börjat träna platsliggnings ligg, dvs med huvudet mot golvet. Har oxå börjat träna skiftningen sitt ligg. Det är hur svårt som helst. Jag har ju tränat så mycket stå ligg, ligg stå. Nu får jag betala för det... men tog fram min targetsticka och så löste jag det problemet. Det är så kul att träna med smarta hundar som verkar fattar på en gång vad jag är ute efter.

Vi har tränat massor med andra saker oxå men oftast känns det bara som att vi duttar lite här och där. Det går framåt men i sakta mak.

Inga kommentarer:

Totalt antal besökare: Besökare den här månaden: