onsdag, maj 6

Krav eller kriterier

Hunden är tränad och rastad. Kurstillfället över. Monster Magnet på högsta volym.



Trycker kanske lite för hårt på gasen. Njuter. Funderar.

Läser Lydnadsträning i teori och praktik samtidigt som jag går brevid på en kurs som kör mer snabba metoder. För mig allt för hårda men samtidigt inte orättvisa mot hunden. Men det skapar en hel del funderingar att möta dessa två "motsatser". Där Egtvedt och Köste står på ena sidan, med väl genomarbetade hundar som inte blir lurade på något sätt. De vet vad som ska genomföras och tränade rätt så gör hundarna det bra. (Jag vill inte bara lyfta upp dem för jag tycker nog att de kan vara lite väl onyanserade ibland de oxå. Men det är en annan diskussion.)

Sedan har vi den här "lurmodellen", som ger väldigt snabba resultat. Men som i mina ögon inte alltid ser så trevlig ut. Men som jag tidigare sa inte är orättvis mot hunden, det är en ärlig kommunikation som bygger på belöning. Jag gillar dock inte att det svajar, vill att hunden ska vara grundligt utbildad och veta vad som gäller.

Det är kraven jag har svårt för. Om hunden inte utför så kan den inte, det är min filosofi. Luktar och nosar den så vet den inte att den alltid ska gå upp och vara koncentrerad på matte. Lär huden i din träning vilka premisser som gäller det skulle jag säga. Istället för att lägga på ett krav. Kraven kan istället komma vid allmänlydanden, då kan jag kräva av hunden att den inte ska nosa mellan de här lyktstolparna. Men jag skulle aldrig göra det på en lydnadsplan. Jag ser det som sagt som att hunden inte är färdigutbildad och att vi genom kraven fuskar oss fram och därmed kanske är orättvisa. Jaja jag ger mig, det är orättvist om det blir krav med i "lurmodellen" Så länge det inte är krav så handlar det ju bara om att lura hunden, att tänka att den kommer att utföra på tävling bara för att den är van att det kommer en boll eller en karra flygande.

När det kommer till skillnaderna så är det i teorin inte så stor skillnad på ett krav och ett kriterie. Det är något jag vill att hunden ska utföra och på ett visst sätt. Skillnaden är hur jag agerar kring det. I och med att jag ställer ett krav så hårdnar jag och kräver att hunden skärper sig. Med ett kriterie så kräver jag lika fullt att hunden skall utföra något men jag hårdnar inte och förstår inte hunden mitt kriterie så hjälper jag den genom att sänka nivån.

Jag tycker verkligen att det är intressant med lydnadsträning för det finns lika många träningsmodeller som det finns hundar och förare. Att ställas inför en "ny" modell sätter igång alla mina celler och jag funderar och värderar. Mycket av min hundträning gör jag i huvudet. Jag funderar och klurar om det passar mig och hunden innan jag provar något fullt ut. Jag är en tänkare, det är väl därför det operanta sättet passar mig så bra. Mycket att tänka på och att dra slutsatser ifrån.

2 kommentarer:

Mackan sa...

Härlig känsla att åka bil till Monster Magnet. De är helt kanon!!!! Bra musiksmak har du :D

Vad skönt med en sådan härlig veterinär! Hoppfullt! Är så glad för er skull.

Ja hm, det med att de andra inte kan tugga ben är ju inte så bra. Men lös det med komposthage för Ixxi eller nåt. Idag flög en kindtand ur för Rosso när han högg tag i trossen på lunchen.

Jisses vilka ordnade former när du lagar mat. haha, vi springer runt och snubblar på fyra hundar. Jag är nog lite för slapp med min uppfostran. Hualigen.

Skulle vara så trevligt att träffas och träna ihop. Men det står ju inte på så är det läger! :D

Ha det fint!

Jessica sa...

Bra med en ny undersökning av Ixxi. Kul att du bloggar om mitt favvoämne oxå. En intressant fråga till är om mer belöning är rätt recept eller om hunden tex får gå tillbaka till bilen om den inte visar rätt inställning om du förstår vad jag menar. Jag är ute efter att hunden ska bjuda och om den väljer att inte göra det vad gör jag då...

Vi kan väl höras och prata om den där klickerklok artikeln jag pratade om när du har läst den.

Totalt antal besökare: Besökare den här månaden: