tisdag, maj 12

Alternativ

Igår var sista kurstillfället för lydnadskursarna. Alla var verkligen skitduktiga och det kändes så bra i hjärtat. Sedan fick jag även chans att berätta om hur jag tränar mina hundar. Det var väldigt intressant. Det är svårt att begripa hur operantträning fungerar när en är fast i kravträsket. Men det kändes bra för min egen skull att berätta hur jag tänar. Både för att jag helst inte vill bli förknippad med kravträning *ler*, men oxå för att jag så klart vill visa på att det finns alternativ. Det blev en hel del intressanta frågeställningar som kom upp. Typ "hur ska hunden veta vad den ska göra?" Tja de klassiska frågorna helt enkelt.

Det är stor skillnad från klubb till klubb även instruktör till instruktör så klart, och de metoder som användes vid den här lydnadskursen skulle inte ha funnits med på kartan i Holmsund. Det det kanske är så att det märks att jag flyttat längre norr ut, för det sägs ju att träningsmetoderna hårdnar ju längre upp i landet vi kommer. Men jag vet inte, kanske är det bara en fulbild av verkligheten.

Smartaste Pep, börjar hajja att det är träning som gäller även på klubben. Dock är jag lite feg och vågar inte ta av han kopplet och det är en störning. Den är större än andra hundar tror jag. Men men, snart ska jag väl våga ha han lös oxå.

Hade tänkt att jag bar skulle tärna på ingångar då jag varit lite slapp med det den sista tiden. Först sa smartaste peppens lilla hjärna att nu vet jag inte alls vad jag ska göra. Men efter att ha provat ligg, sitt, stå och backa så kom ingången. Ett klick och sedan vet han att det är det han ska göra. Vi tränar bara ingångar framifrån och från vänster sida än så länge.

Men så klart kunde jag ju inte bara låta det vara så utan tränade lite ligg och gå framför i kontakt. Förra passet ute på klubben när vi gjorde det så fattade han inte alls vad vi skulle göra. Han gick med mig men i en helt annan värld. Den här gången var han med. Det är verkligen stor skillnad på fokus och inte. Även om han gör när han är ute och simmar lite.

Jag längtar tills att han börjar bli lite äldre och lite mer välutbildad så att vi kan börja köra lite moment. Just nu känns det som att jag inte rikitigt vet vad jag håller på med. Fast det gör jag ju men känslan är att jag inte är så strukturerad. Nåja träningsdagboken väntar fortfarande på att bli inköpt.

Inga kommentarer:

Totalt antal besökare: Besökare den här månaden: