torsdag, maj 28

Ofrivillig skottträning

Var ut på klubbens öppna träningskväll. Det hade regnat hela dagen och Pep hade så mycket spring i benen. Så istället för att tillfredsställa benen så tillfredsställde jag hjärnan. Packade ned en massa gotta och klickern. Hade bestämt mig för att börja ta tag i avstånds arbetet lite. Men först tränade vi på ingångar. Det var massor med hundar där, schäfrar som skällde som bara den. Det är en stor tävling i helgen så många var väl där och putsade formen.

Det ligger en skutbana inte så långt från klubben och i går small det mer och högre än vanligt. Pep verkade inte bry sig det minsta. Han tränade på som vanligt. Hundarna störde honom mer, vilket ju käns väldigt skönt. Jag har redan en väldigt ljudkänslig dam hemma. Hon går inte att träna om det låter för mycket av något alls. Så jag tycker det är befriande att Pepsson inte brydde sig. Hade det varit Ixxi jag tränat med så hade vi fått åka hem efter första skottet. Hon är bra mentalt på alla andra sätt men ljud det gillar hon inte.

Sedan tog jag tag i avståndsarbetet, började med att klicka för spontana ligg. Vilket inte är särskilt svårt. Det gör han utan att tänka. Så band jag fast honom och jag gick en bit bort sedan gjorde vi samma sak. Bara så att han ska förstå att allt inte behövs göras framför mig. Jag har nämligen provat att säga ligg, det enda kommando han lyssnar på, när han är en bit bort. Men så där klassiskt valpigt kommer han fram och lägger sig precis framför mig. Sött sött men inte riktigt vad jag vill ha. Så istället för att bråka med honom fixade jag så att han inte kunde göra fel. Vi avslutade passet med lite stå träning.

Fick veta att två av deltagarna från lydandskursen har anmält sig till tävlingen på fredag så då måste jag ju bara åka ut och se hur det går för dem.

Inga kommentarer:

Totalt antal besökare: Besökare den här månaden: