onsdag, maj 20

Sök(er efter svar)

Igår var jag på träff nummer två för sökkursen, missade första på grund av ett misstag. Sånt som händer. I alla fall så var jag inte så koncentrerad i början, gick mest och funderade på hur jag skulle förklara för dem vad jag ville göra. Min tanke gick lite stick i stäv med deras. Då jag inte vill stöta mig så här i början vevade tankarna runt i huvudet på mig. Men så bestämde jag mig för att det inte gör något att göra som de vill två gånger. Det kanske är bra, vad vet jag. Efter det var jag mer koncentrerad.

Vi har jobbat operant de två första gångerna vi tränade sök i Umeå. Då Pep tycker att figgarna är lite läskiga, gjorde vi en enkel övning som bygger på att han själv måste söka sig ut till dem och därmed jobba bort sin frustration. Detta utan någon större motivationshöjare. Enbart en tub mjukost hos figgen. Det här kändes som ett bra tillvägagångsätt då han får lösa sin frustration helt själv och utan övertalning komma över den. Visst kanske inte den snabbaste vägen men den känns säker. Ingen figge som gör fel och skrämmer.

Nåja igår så jobbade vi mer traditionellt. Vi gick ut i en båge med en figg som leker och bjuder på gotta. Sedan går vi tillbaka i bågen och ut på stigen för att sedan skicka rakt på figgen som ligger synlig. En traditionell övning. Det första skicket var läskigt, typ ska jag verkligen fram här. Sedan när det var avklarat så sprang han som ett jehu ut på andra och det tredje sprang har rakt på. Det var väldigt intressant att se. Men motivationen blev så stor att han glömde bort sin förskräckelse. Vi kommer säkert att göra samma sak igen nästan gång.

Efter det kursen är över kommer jag att försöka hitta människor som kan hjälpa mig med klickerövningen för att se hur den funkar efter den här motivatonsbostern. Sedan om den funkar så ska jag börja jobba med vinden. Det är ju vad de ska göra, leta i vinden. Lite förenklat tycker jag att med den "traditionella" metoden så lär sig hunden att springa rakt ut och att det är att springa rakt ut den ska, eller dit den blir riktad. Sedan när den kan det så kommer nosen på. För om hunden alltid vet att det ligger en figge rakt fram så behöver den ju inte söka. Det är ju bara att springa rakt fram så kommer det någon där. Det fungerar säkert utmärkt men själv tycker jag att det känns lite ointressant. Jag känner inte något som tar tag i mig. Jag måste ha den känslan, att jag tycker att det är intressant, för att träningen ska bli riktigt bra.

Men som sagt vad vet jag...

Nu ska jag ta tag i våra grundbeteenden för det är faktiskt lite pinsamt att han en valp på 5 månader som inte verkar kunna något alls. Med kunna så menar jag så klar lyssnar på kommandon. Pep kan massor men inte på kommando. Måste ta tag i det.

5 kommentarer:

Terese & Trixa sa...

Vad kul med sökkurs. Skönt att han kom över sin tveksamhet. :)
Måste säga att du är en extremt analytisk person (fast det visste du nog redan). Det är få människor som tänker och klurar så mycket. Spännande tycker jag eftersom jag är lite mer av en sån som bara gör.
Bra att du följer din magkänsla, även om inte andra tycker lika. Man tränar ju faktiskt hund för sin egen skull, ja och hundens förstås.
Molly kan inte heller så mycket, men vad gör det. Däremot kan hon det hon kan på kommando. Jag tycker att det är skoj att vi gör både så olika och lika. Tror att vi kan lära av varandra då.
Ha det gott!

ellapix sa...

Visst är jag en tänkare, tror att det är därför som klickerträning/operantträning passar mig som hand i handske.

Självklart lär vi oss av varandra, det är ju det som är så roligt med hundträning. Att göra olika men ändå lika. Sedan att få sitta ned och diskutera olikheterna, mumma det gillar jag *ler*

Mackan sa...

Rosso kan inte heller något på kommando. Ibland bara. Men han är en riktigt envis herre och därför jobbar jag mycket med vardagliga situtationer där han hetsar upp sig eller vill bestämma själv. Som när jag tar bilen med alla hundar ut i skogen efter jobbet och det ska rejsas hejvilt. Nu har jag börjat tygla honom på den punkten och så får rejset komma när de är lite mer uppvärmda och kontrollerade. Han och hans far är lika ivriga iväg. Två fläckisar att tampas med.
Tror att pälsen blir pappas på Ross i alla fall. För den är fjunigt mjuk nu när det regnat på den. Billie har hårdare pälstyp.

Sökträning och inlärning finns oändligt många tankar och träningsätt! Men kombinera ditt tänk med de motiverande springövningarna är mitt tips. För om Pep är som sin far är han smartare än att dumspringa senare i er träning. Därför är det JÄTTEVIKTIGT att motivera, motivera, motivera till spring rakt ut. Vinda in figgen, gå tillbaka till stigen och skicka. Då slipper du synretningen. Det är ju ett alternativ. Men tänk på att söket bygger på att hunden verkligen ska gilla att springa så att träna som ni gjorde sist är nog jättebra för att bygga honom i det här skedet. Han kommer över sina funderingar med motivationen. Lycka till!!!!
Trevlig helg.
KRAM

ellapix sa...

Vad roligt att höra att du tycker att Rosso är envis. För det upplever jag inte alls hos Pep, han är så foglig som ett litet lamm. Men då har jag ju två tibbar oxå, tibben har en stor dos självständighet och skulle inte ha något som helst problem med att utforska hela världen själv. Så i mina ögon är Pep världens snällaste. Undra vad andra skulle tycka?

Pep har fått mycket hårda täckhår på ryggen och den mjuka pälsen finns nu bara på benen och huvudet. Ska kolla nästa gång han blir blöt hur det känns då.

Jag funderar vidare. Mycket av vår träning pågår i mitt huvud det är en sak som är säker.

Anonym sa...

hejsan
OM du ska tävla sök så måste din hund ha så mycket intresse av att söka av även områden där det inte finns figg i raka skick utåt, så den bör ha massor av motivation att ta av så den inte går ner sig i söket. Med Billie så gjorde vi först synretningar, men så fort hon insåg hur kul det var fick vi gå över på dolda figgar, rakt ut ganska långt in på djupet i rutan. Hon använder då nosen och gör kanonfina djupa skick i full fart utan att sluta jobba. Hon söker & söker till hon finner figg eller blir inkallad igen av mig om det är tomskick. Så variera din träning men glöm inte att han måste göra sk lydnadsskick & söka områden där det heller inte finns vittring. Ring Skippo för tips, han kan sin sak. Kram & sååå kul att han blir sökhund också! =) Du är så duktig. Tror det blir en perfekt mix av gamla & nya träningssätt... Kram uppfödran

Totalt antal besökare: Besökare den här månaden: