fredag, februari 20

Badkruka

Eftersom Isabelle, uppfödaren, varnade mig för signalkänslighet har jag tvingat alla mina vänner här i stan att komma på besök hela tiden. Detta för att Pep ska vänja sig vid att skallen inte är så farliga. Jag tror att det var bra att hon varnade, för varje gång någon kommer dvs Ella skäller så blir Pep lite skraj. Men det går över så fort han ser att det "bara var en människa" då springer han glad i hågen fram och hälsar. Ella är förvånandsvärt givmild. Hon brukar inte vilja dela med sig av sina människor. Ixxi blev tillsagd både en och två gånger av Ella när hon var valp. Men Pep får komma fram och gosa och hälsa även om Ella står ivägen. Jag är faschinerad.

Igår var det dags för ännu en konstig upplevelse. Ella blev badad! Pep tyckte att det var mycket märkligt, att hon bara stod där i duschen utan att verka bry sig. Han hoppade och skuttade fram och tillbaka, försökte verkligen hantera sin rädsla och nyfikenhet. Det gick bra så länge inte duschen var igång. Då kom han fram och luktade på Ella och ville in i duschen men så fort jag satt på vattnet så pilade han iväg och så jobbade han sig tillbaka.

Det är så underbar att se hur nyfikna valpar jobbar.

Jag har nu börjat klicka in kontakt, han fattar så fort. Det är så spännade att börja helt från början med en liten en. Tänkte ta och börja lite på stå och någon target för att ha tre övningar att bolla mellan. Så att han inte fastnar i ett beteende. Jag brukar ta bara tio godisar och har bestämt mig för att inte hämta mer om det fungerar bra. Tio upprepningar kanske 3 till 4 gånger omdagen får räckan när han är så här liten. Jag är oxå väldigt noga med att han ska vara på rätt humör när vi tränar. Plockar bara fram grejerna när han är lugn och fokuserad. Vill inte att det ska komma med någon stress redan från början.

Jo just vill även passa på och säga ett stort G R A T T I S till Peps pappa, Skippo, som blivit utsedd till Årets lydnadsaussie 2008!
Så klart är det väl egentligen matte som ska ha gratulationerna för det är ju hon som gjort jobbet. Utan henne ingen lydnadshund.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Ha ha visst är det härligt m nyfikna valpar....du har lagt upp ungefär samma tränings strategi som jag tänkt mig , ska bli så spännande att se hur det funkar =)=) Nu är det bara hela långa helgen kvar tills det äntligen är måndag och dags att hämta sessan.
Ha en trevlig helg !

BlackZone sa...

hi hi, jag saknar Pep sååååå ... Lillgubben!! Vi kan ju tala imorgon??? klarar mig inte annars.. hi hi /jobbig uppfödare

Totalt antal besökare: Besökare den här månaden: