onsdag, juni 24

Söker vidare

Solen skiner, jag packar fleesen, regnjackan och vis av erfarenhet även myggmedel. Hundens bästa finns oxå med i väskan. Tuben med mjukost som han skulle kunna gå över vatten för. När jag sätter mig i garaget så ringer mobilen och det är en sökkamrat som inte riktigt vet om hon hittat fram. Jag får en liten vägbeskrivning men lyckas ändå köra fel fyra gånger. Skogsstigar är inte det lättaste. Jag hinner med att tänka, nä här var det för mycket sand här kan det inte vara, vänder och provar nästa väg. Fram och tillbaka, tillslut kommer en som hittar jag hakar på efter henne. Pustar ut.

Vi går rutan och det verkar vara lite mygg, jag jublar. Tills vi stannar vid slutet av rutan och jag får vänta in de som kommer. Hujja då kommer de fram. Den här gången inte bara myggen utan även knotten. Jag hatar knott för de letar sig fram överallt. Men med keps, huvan hårt knuten runt huvudet och massor med myggmedel så kändes de tillslut inte alls. När en väl ligger i sin lega då är det som att de inte finns längre då är det så mycket annat som är kul.

Vi körde sist idag, Pepsson och jag. Det två första skicken gick vi bågar eller L som jag brukar kalla det. Pep visste på en gång vad som var påväg att hända och han tänder på alla cylindrar. Står ute vid stigen och vädrar. Snart måste jag ta och lägga lite lydnad på honom för han bara drar och vill iväg. Fast än så är det koppel som gäller för jag tror inte att jag skulle få honom att stanna med lydnad än. Han fick två bågar och sedan så la vi ut två figgar som han inte såg. Det första skicket blev han lite tveksam. Det syntes som att han tänkte " men vi har ju inte varit ut och hälsat på någon" Men utan att jag gjorde något bara tittade mot figgen så löste han det och sprang rakt på. Nästa skick så hade han förstått att de kan ligga i skogen även om han inte vet om det i förväg så då sprang han ut direkt. Hittade lite spår men löste det hela finfint.

Allt som allt fyra skick och jag är väldigt nöjd med hur han jobbat. Det var i stort sett ingen vind idag men jag såg ändå hur han kopplade på nästan, även om det var för att bakspåra så gör det liksom inget.

Nästa gång ska jag göra vindövningar igen. Då hoppas jag på att det blåser lite mer än det gör nu.

Inga kommentarer:

Totalt antal besökare: Besökare den här månaden: