måndag, januari 5

dumma matte

Ixxi äter nu tablett var annan dag och magen har hållit sig i styr under tiden. Jag är inte någon bra matte när jag har sjuk hund. Jag oroar mig och oron blir till frustration som jag utan att tänka på det pyser över till hundarna. Inte så att jag medvetet blir arg på dem utan bara det att min oro skapar en otryggare matte. Jag har sämre tålamod och frustrationen ligger och gror under ytan.

Nu när Ixxi fått vara "frisk" (frisk vet jag inte men bra i alla fall) så har jag hittat tillbaka till mitt vanliga trygga jag. Det har resulterat i tryggare hundar som inte skäller på andra hundar. Annat än inne i trapphuset. Men även det har minskat. De märker att jag kan hantera situationen nu. Det känner sig trygga med mig och att de inte behöver bry sig om andra hundar. Ett tag var Ella helt galet olik sig. Skällde på alla hundar vi mötte. Hon som brukar gå lös och bara passera andra hundar. Jag har lärt henne att "så länge du inte bryr dig bryr dom sig inte" Det har funkat så länge matte varit trygg. Men så med en otrygg matte kommer den otrygga hunden tillbaka. Tänk vad mycket de speglar oss de vackra små. Skönt för henne att jag hittat tillbaka igen.

Jag har kommit så långt nu att jag bestämt mig. Om Ixxi inte blir bra efter en så här lång period av antibiotika så kommer hon att få somna in. Kanske är det den vissheten, beslutet som gör mig trygg igen. Att jag vet vad jag vill. Självklart kommer jag att kämpa men det går inte att kämpa bara för kämpandets skull. Jag måste sätta hunden främst och inte mig. Vad mår hon bättre av?

Ja och så till något mer positivt. Mest troligt kommer jag att få träffa valpkullens pappa. Har precis mejlat. Om det går vägen så kommer jag att få träffa honom och valparna när de är lite över fyra veckor. Enligt uppfödaren så är det valpar med high drive så att säga. Svårt att översätta det där ordet. Arbetsglädje, motor, tja det finns massor med ord helt enkelt. Jag känner hur peppen växer och jag har börjat förkovra mig i klickerträning igen. Det var ett tag sedan jag hade valp och de två senaste har jag försökt att träna bara med klicker men det blir tillslut en god blandning. Den här gången ska jag försöka vara duktigare med klickern. Eller rättaresag jag ska försöka börja träna in grundkunskaper det första jag gör i stället för att som tidigare börja direkt på momenten. Så just nu sitter jag och läser allt jag kan komma över om grundkunskaper. Bläddrar i Canis och surfar för att skaffa mig så mycket info som möjligt. Det är bättre att vara rejält förberedd...

Vad länge sedan det var jag hade valp! Ixxi är ju hela fem år... så spännande det ska bli!

Inga kommentarer:

Totalt antal besökare: Besökare den här månaden: