måndag, januari 19

Inspiration

Med den här lilla som kommer hem till oss så har jag tänkt att jag ska försöka klickerträna till 100%. Det känns väldigt spännande. Har försökt mig på det förr men det har oftast slutat med någon slags blandning. Men nu ska jag vara förberedd. Sitter och läser gamla Canis tidningar. Hittade en från 2004 som handlade om grundfärdigheter. Det känns bra för nu vet jag vart jag ska börja.

Grudfärdigheterna är inte klara moment utan precis som ordet säger. Färdigeter som sedan kan utveckas och finslipas.

De här har jag tänkt ge mig i kast med:
Fokus, targeting, bakdelskontroll, sitt, utgångsposition, inkallning, gå och titta upp, ligg, stå, stanna kvar, doggie-zen, hålla fast, släppa, kryp, hopp, luktdiskriminering, följa spår, ta kontakt med person/figurant och skall.

Jag har planerat att träna upp bakdelskontrollen innan jag går in på sitt och framförallt, ligg och stå. Detta för att sedan kunna lära hunden (namndiskussionen fortsätter) att tänka bakåt i läggandet och ställandet. Har börjat om med Ixxi och det blir ett helt annat läggande om hon gör det "bakåt". Det kommer att se skitsnyggt ut på tävlingsplanerna.

Jag känner mig verkligen tokpeppad på det här och vill bara att det ska vara dags för hemkomst snart.

Inga kommentarer:

Totalt antal besökare: Besökare den här månaden: