onsdag, september 23

Testing testing, one two, one two, two, two...

Häromdagen diskuterade jag med en annan hundägare kring det här med inlärning. Personen tyckte att det var så jobbigt att hennes hund hade börjat tjuva. Eller snarare börjat springa saktare och saktar vid inkallning med ställande. Jag kände hur irriterad personen var på sin hund som tyckte att den var olydig.

Jag formligen älskar hundar som testar. Om de inte gjorde det så skulle ju inte inlärningen sitta som en sten. De måste få prova sig fram till vad som är rätt. Börjar hunden springa saktare vid inkallningen, avsluta och gör om tills hunden gör rätt. Då har den förhoppningsvis lärt sig sin läxa och förstår att för att jag ska få stå kommandot måste jag springa det allra fortaste jag kan.

Grejen är dock den att jag inte alltid förstår vad det är min egen hund gör. När han börjar testa, jag hinner tänka "men vad gör du, du kan ju det här". Sedan trillar polletten ned. Som idag, vi tränade på statiska positioner med störning, jag rör mig mycket och nära. Det var verkligen skitsvårt, Pep hoppade upp som en fjäder varje gång. Men så kom jag på att varje gång jag är nära så tränar vi ju oftast rörelse.

Så börja om, låta honom lugna ned sig i positionen gå en bit bort och låt honom ligga. Sedan kan jag börja störa. Men vad leder det till? Pep som tycker att han får vänta allt för länge på sin belöning, lägger först ned huvudet. Jag blir glad och ler för jag tycker att han gör det bra. Sedan kommer han krypandes mot mig i världens fart och i ett skitsnyggt kryp. Så klart att huvudet i golvet betyder kryp, jag har ju tränat med targetsticka mot backen. Vad ska han tro. Klart han testar för att se vad hon vill ha. Han är helt underbart smart.

När inte det fungerade så förstod han att han skulle ligga kvar och jag fick till några riktigt bra övningar med störningar.

Ibland är det inte helt enkelt att få till det en vill, men det brukar gå tillslut och förhoppningsvis har hunden lärt sig massor på vägen. Så jag skulle kunna säga att jag fått vad jag förtjänar, en hund som testar allt och jag älskar det!

2 kommentarer:

Mackan sa...

hihi, kul läsning! Bra träning!
Trevlig helg!

Terese,Trixa&Molly sa...

Du skriver så roligt Anna. :) Brukar läsa här fast det var länge sen jag kommenterade.

GRATTIS till giftermål. Önskar er allt gott! :)

Du känner väl igen inlärningskurvan från jobbet. Det måste dippa lite innan kunskapen är befäst eller hur.

Trevlig helg! / Terese & Molly

Totalt antal besökare: Besökare den här månaden: