fredag, oktober 30

Träningslägesrapport

Nu kommer ett inlägg mest bara till mig själv.

Lk
Platsliggning - fungerar bra men har inte lagt på störning med andra hundar än. Huvudet i backen är tanken men då blir det lätt kryp.

Tandvisning - har inte tränat på och tänker inte lägga så mycket tid på det. Tillgänglighet finns det så att det räcker och blir över.

Linförighet - tycker det är roligast och därför blir det kanske så att jag tränar det lite oftare. Vi kan nu gå ett klass 1 program i störningsfri miljö så nu är det dags för störning.

Läggande - där har vi tagit lite paus, tränar fortfarande på framför.

Inkallande - har knappt tränat alls. Har alltid tyckt att det varit så enkelt att jag glömt bort det momentet. Sitta kvar är inga problem, ingångar är heller inga problem men stickordet hit tja det har Pepson inte lärt sig än.

Ställande - Det momentet är i stort sett klart. Stannar fint och står kvar säkert. Nu är det finslipning som gäller. Tränade ställande istället för läggandet då han inte var lika säker på det. Nu har det istället blivit tvärt om. Ställande och läggande har jag alltid haft lite problem med med alla hundar. Alltså problem för dem att skilja på dem. Den enda som varit duktig var Ellabus men då tränade vi ju i tre år innan vi ställde upp på tävling. Så ska det inte bli med Pepson.

Apportering - Sitta fint med apporten i munnen är inga problem. Att vänta på kommandot däremot är svårt. Det som måste tränas är nästa steg - att plocka upp från backen. Det går inte fort...

Hopp över hinder - Tränar det mest i skogen. Där sitter han fint och väntar på stickordet. Jag tror inte att det är något att fundera över.

Appellen
Linförighet - Se ovan, mitt favvomoment.

Framförgående - Tränar med vår flaska och tar små små steg framåt.

Platsläggande - se ovan

Inkallning - se ovan

Apportering - som sagt här har vi vår lilla nöt som ska knäckas. Tränar på upphämtet och vändningen mot mig. Pep tvekar fortfarande lite och vet inte vad som förväntas av honom men det går framåt. När han gör det snabbt så kommer jag att lägga in komma till mig. Sist blir det kasta. Att gå den här vägen tänker jag ska minska risken för ägandet. Vi får se...

Hopp över hinder - se ovan

Platsliggande - se ovan

Så har vi skogsarbetet. Vi jobbar på med spåret, tränar och tar oss framåt med små steg. Jag har en bild över hur jag vill att de ska vara och det är nog ett tag kvar tills vi är där. Jag har varit så osäker. Efter några omgångar där vi stått stilla lite har jag funderat och bestämde mig för att ringa min spårguru Jessica. Det hon sa bekräftade min tanke och det kändes så himla bra. Det kändes som att jag äntligen börjar förstå hur jag ska tänka. Det är så mycket lättare att lära ut något om jag förstår hur jag ska tänka när det inte går som jag vill. Gädjeskutt! Vi jobbar vidare med att hitta en bra förstärkare i spåret. Budföringen spontantränar vi i skogen när husse är med. Pep älskar det!

Målet är att starta lydnad till våren och då ska vi vara klara med i alla fall två klasser. Tanken är att lydnadsdelen för appellen ska vara klar till våren och sedan får vi se hur specialerna ser ut.

2 kommentarer:

Jessica sa...

Inte illa att vara spårguru :) Ha en himla bra helg och hoppas att bacillerna har gett med sig.

Ninna&Lilo&Stitch sa...

Vad roligt att läsa din lägesrapport =0) Ni är så duktiga , hos oss går det ett steg framåt och raskt två bakåt...mutter....ha ha

Hoppas du blir frisk nu.

Totalt antal besökare: Besökare den här månaden: