lördag, oktober 10

Viltspår?

Vaknar på tok för tidigt, med tanke på hur sent jag satt uppe och spelade igår... Vid halv nio var vi ute i skogen. Gick ett spår åt Pep, har haft lite dåligt med motivation för det ett tag. Bara för att det varit så mycket folk i skogen. Allt som oftast har de trampat runt i mitt spår. Idag bestämde jag mig för att det inte skulle vara någon ute i skogen, all svamp är upplockad, bären har frusit och förhoppningsvis är ingen ute och går så här tidigt. Så jag la ett enkelt rakt spår som fick ca 1½ timmes liggtid. Jag har hittat en super trevlig promenadsträcka som passar finfint till spårets liggtid. Så vi gick och gick, fint, finare och finast.

När vi kom tillbaka ned från berget såg jag att det var fullt med bilar och skällande hundar precis där jag lagt spåret. Nog är det väl ändå! Inget får jag ha för mig själv... Började muttra för mig själv där jag gick. Kände att jag varvade upp mig mer och mer. All stolthet över att jag lyckats gå en långpromenad utan lek bara rann av mig. Trots detta gick vi till bilen och jag hämtade selen och traskade bort med Pepson. Vill ju inte bara ge upp. Tänkte i alla fall kolla om mitt spår fortfarande fungerade.

Det visade sig att de hade viltspårskurs och de hade lagt ett spår som korsade mitt. Spännande. Lika bra att köra på när jag ändå är här. Så sagt och gjort vi gick vårt spår. Pep skötte sig helt utmärkt, spårade på bättre än han gjort på länge. Vi hade ett litet avbrott, antagligen där viltspåret korsade. Där stannade han och nosade rejält men så tog han upp mitt spår igen och vi kom i mål i lugn och maklig takt. Pep tyckte dock att spåret var för kort och ville mer än gärna jobba mer.

Jag blev så himla peppad av att han var så duktig att jag nu måste försöka spåra så mycket som det går innan det kommer snö.

Väl hemma igen så gjorde jag mig klar och så var vi iväg till Luleå för en dag på stan i sällskap med D's bror med familj. Då är det skönt att ha trötta hundar.

Idag skulle min fina mamma ha fyllt 58, det firade vi på kvällen genom att tända ljus och mysa. Grattis på födelsedagen mamma!

1 kommentar:

Anders sa...

Bravo Pep&Anna. Har samma inställning själv, det gäller att spåra nu innan snön kommer. Trevlig helg på er!

Totalt antal besökare: Besökare den här månaden: