lördag, oktober 24

Vanor & beteenden

Har noterat en hel del vanor hos mina hundar som jag inte varit med och format. Som att de alltid sätter sig på samma plats utanför dörren. Pep närmast väggen sedan Ixxi och så Ella på andra sidan. Det slår aldrig fel. Det ser ut likadant varje gång. Eller hur de gör när de väntar på maten. Eller vem som stiger upp med mig på morgonen. Ixxi sover nästan alltid ute i soffan men så fort hon hör att jag stiger upp så står hon vid min sida och vill mer än gärna följa med in på toaletten. Väl där lägger hon sig och sover igen på badrumsmattan. Där ligger hon tills jag är klar.

Andra roliga beteenden som de format mellan varandra är tex att Pep lärt sig precis hur han ska göra för att Ellasuris ska bli Ellabus. Först så testar han vilket humör hon är på genom att lite snabbt nafsa henne någonstans. Eller om hon går tar han helt sonika tag i svansen och använder den som kampleksak. Blir hon sur backar han och låter henne gå och lägga sig. När hon gjort det smyger han fram och lägger sitt huvud så att hon enkelt kommer åt att rengöra öron eller ögon. Vilket Ella inte kan motstå. När hon gjort det ett tag så vet Pep att hon mjuknat och då kan leker de som aldrig förr. Den här dansen dem emellan uppstår flera gånger om dagen ibland.

Ixxi har oxå blivi mer värdefull i Peps värld. Men det inte på ett sätt som uppskattas av matten. Ixxi är som en cocker, hon går med nosen i backen hela tiden och hon är en mat och skrätfinnare av stora mått. Men hon är så lydig att hon spottar ut det hon hittar om jag hinner se att hon har något. Pep har förstått att det är värt att följa efter henne för där hon är där finns det oftast goda saker att finna. Pep är inte lika lydig när det gäller att släppa ifrån sig saker han hittar ute. Bananskal och hela äpplen, en gång en hel bit skinka allt glider ned fortare än jag hinner säga nej.

Jag tycker det var bättre förr då han helt enkelt bara ignorerade Ixxi.

Nu är installationen av Wrath of the licht king installerad, hundarna är rastade och jag är betydligt friskare än igår. Nästa vecka är det höstlov så då ska jag ta igen allt det som hundarna inte fått i slutet av veckan...

1 kommentar:

Linda sa...

Jin har också lagt sig till med en dörr-vana. Han ställer sig nedanför handtaget och studsar med frambenen ett par gånger. o_õ Undrar vad han tänker sig att det ska ha för effekt.

I och för sig kan det ha att göra med att han lärt sig öppna ytterdörrar... suck.

Totalt antal besökare: Besökare den här månaden: