tisdag, augusti 25

Okej då

På Jessicas begäran kommer här en rapport.

1. Spårrapport - I skogen har det varit blandat vin och vatten. Det är helt beroende på i vilket tillstånd Pep befinner sig i om det går som jag vill eller inte. De spår vi gjort som bara legat en liten liten stund har funkat bäst. Då har koncentrationen varit på topp. Har utökat och varierar godiset, varierar med hur ofta och kör lite pauser ibland och lite oftare ibland.

Däremot de som legat ett tag har inte fungerat. Inte för att de legat ett tag utan för att Pepson varit i helt fel sinnesstämning. Väntade inte tillräckligt länge efter promenad en gång. Han fick lite vatten och vi lugnade bort det värsta flåset men han kopplade inte på spåret alls. Så vänta lägre efter promenad. Sedan har det varit regn och annat som sabbat för oss.

Men de spår där jag lyckats fånga hans konsentration har känts väldigt bra. Då tuffar han på fint och tar även vinklar väldigt snyggt. Var lite rädd för vinklarna då jag tänkte att han kunde börja vinda in godisarna efter vinkeln, men jag väntade med att lägga så att han inte skulle få den belöningen :) och då gick det fint.

Jag ser oxå att när han tappar spåret så går han ned och "spårletar". Men som sagt detta kräver ett visst tillstånd. Är han i jaga igång Ella mood så funkar inget alls. Då är vi tillbaka i vindningen och när det sker så brukar jag bara bryta för jag vill inte att han ska ha det med sig. Vet inte kanske är det dumt? Men jag tycker inte heller att det känns bra att han bara vindar sig igenom ett helt spår.

Igår hade vi tur med det första spåret vi gick. När vi kom tillbaka från vår runda på ca 40 min så var det en bärplockare som gick och vimsade precis där vårt spår gått. Det andra var orört, vad jag vet... men då var Pepson som sagt i helt fel stämning.

Jag måste jobba med att hitta rätt. Vill ju att alla spår ska bli lika bra som de då han är koncentrerad.

2. Lekningen måste jag erkänna att jag slarvat med. Skämns på mig! Jag skulle vara så duktig men det var som att energin hamnade i spårandet istället. Inga ursäker, ut och lek. Eller tja inne kanske.

3. Flockrapport - Helt plötsligt har Ella och Pep blivit vänner igen. Vet inte hur det blev och vart det kom i från men nu leker de som aldrig förr. Kanske har han nu bevisat för henne att han kan vara försiktig och inte "dödar" henne i leken. Tror det handlar om förtroende hon är ju inte så språksäker min lilla Findus tant. Nu får han återigen klampa på henne och hon uppmuntrar honom till lek. Det har inte hänt sedan han var en liten lite skrutt.

4. Momentrapport - Hekt plötsligt har poletten trillat ned och nu kan vi går superfina fria följ. Ska be D filma någon gång så att ni får se. Vi har både höger och vänstersvängar och halter som fungerar fint. Han har en fin position och sätter sig ned rakt och fint vid sidan. Dock är det ett lite långsamt sättande. Han är inte helt säker än på vad det är han ska göra. Det andra går oxå framåt men orkar inte skriva om det nu...

5. Lite-allt-möjligtrapport - Har börjat vara ute på klubben på onsdagar och nu senast så var det skott. Han bryr sig inte det minsta om att det smäller och det känns ju skönt. Hoppas att de skjuter även nästa gång. Dessutom så gillar han IPO skarpt. Inte kanske att träna, det har jag ingen aning om, men att titta på. Han går igång på alla cylindrar och tycker att de verkar ha en skitrolig lek där borta. Hundarna skäller och kampar som tusan, det kan inte bli bättre än så tycker Pep som mer än gärna vill vara med.

6. Sånt-som-inte-hänt-änrapport - läser att Peps bröder har börjat bli tonnisar. Själv har Pep stannat i valpstadiet. Han varken lyfter på benet då han ska kissa eller visar något större intresse för omvärlden. Inte mer än vanligt i alla fall. Det enda som har hänt är att han blivit intresserad av Ellas rumpa och markerar gärna på ett eller annat sätt där hon varit och gjort i från sig. Jag får väl allt i en enda explosion senare.

Avslutar med en fin bild på brorröd och systerblå

Pep och Stitch, fotot taget av Kristiina

1 kommentar:

Ninna&Lilo&Stitch sa...

Vad kul det var att träffa er , Pep är en supertrevlig kille o snygg som få .
Jösses vad ni hinner med....
Vi hade det kanonbra hos Anne det var verkligen värt resan , hoppas nu bara att jag kan förvalta allt det jag fick med mig.
Kram

Totalt antal besökare: Besökare den här månaden: