måndag, januari 9

Nu behöver vi inte mer

Nu vill jag att snön ska försvinna, är så sugen på att träna sök. Det tror jag Pep är oxå, för han är så gasad och taggad. Idag när vi var och tränade så fick Annika tävlingsleda tre moment i följd för att se hur mitt belöningssystem fungerar. Herregud han är så tänd att det är som att träna med en bil som bara har gas. Det kommer till och med ett och annat gnäll mellan varven.

Det är lite med skräckblandad förtjusning som jag ser det här hända. Tidigare har han varit så "enkel" att träna, förstå mig rätt. Jag har inte behövt gasa och jag har heller inte behövt bromsa. Han har hållit ihop så bra. Nu måste jag tänka mer på känslan, för jag vill inte att det här bara rusar iväg. Det fantastiska är ändå att jag skulle kunna träna fritt följ i en halvtimme utan att han skulle bli less. Jag behöver inte vara rädd att han går ner sig och tycker att det är tråkigt.

Veckans insikt är att det är så mycket lättare när hunden utvecklas enligt den "normala" kurvan. Pep har varit en väldigt enkel och snäll hund som jag knappt behövt fostra. Allt har fungerat smärtfritt. Minns förra sommarens kennelläger, när han låg och sov i vardagsrummet med hundar som passerade förbi trots att jag sov. De jag delade stuga med kunde lägga honom för att sedan passera med sina hundar utan att han skulle höja ögonbrynet. Så är det inte idag. Han tar sig friheter, har tar sig ton och han börjar få bomullstussar i öronen. Det är inte så jobbigt när hunden är liten och världen stor och farlig. Det är ganska jobbigt när hunden känner sig trygg i omvärlden och inte behöver matte.

Igår när jag gick hem från Svartudden fick jag göra sånt jag aldrig gjort förr. Gömma mig. Pep fastnar vid något, jag går och går, hunden kommer inte. Jag gömmer mig. Efter lite oro hittar han mig och efter två steg är han borta igen. Jag gömmer mig fyra gånger och när han för femte gången är påväg bort vänder han sig om och tittar så att jag inte försvinner. Yeeei seger jag får belöna det fina beteendet. Shiit vad det är besvärligt med 3 års valpar.

Inga kommentarer:

Totalt antal besökare: Besökare den här månaden: