måndag, november 29

Över för den här gången

Så var en vecka av gnällande över. Det går bättre och bättre. Det har så klart varit jobbigt men om jag jämför med förra gången så var det mycket bättre nu. Kortare period av gnäll och lättare att styra. Tre dagar var riktigt jobbiga för då gick hon omkring här och visade upp sig. Smörade som bara den för sin lillebror. Bläää! Men hon har inte riktigt hajjat hur det går till, Ella tyckte att hon skulle rida på Pep och inte tvärt om... som tur var har inte polletten trillat ned.

Annars går det framåt. Blev inte så mycket tränat de dagarna det var som allra värst. Inte för att Pep inte skulle ha klarat av det utan för att mitt tålamod redan tagit slut. Jag skulle inte klarat av något bakslag i träningen. Och bakslag blir det ju alltid.

Dock undrar jag ibland över hur snabbt Pep går framåt. När ska bakslagen komma? I lördags hade vi ett riktigt bra pass. Bara -10 grader ute och solsken. Jag har precis börjat träna på inkallning med ställande. Har introducerat lite belöning bakom för att se hur han greppar det. Passade på att träna lite stadga i stået oxå. Att stå kvar med roligaste kongen liggandes bakom var inte lätt. Men tillslut gick det och då kunde jag börja ropa och sedan säga varsågod. Gjorde det vid ett träningspass inne och sedan plockade jag ut det. Ute blev det mer som en inkallning, jag gick längre bort och ropade hit. När jag sa varsågod så tvärnitade Pep med världens finaste knälås, stannade och stod helt stilla. Kunde redan där introducera stå. Fattar inte vad den här hunden är snabb i tanken. Allt går så fort det är nästan så att jag blir lite nervös för att jag inte kommer att ha lagt en tillräckligt bra grund. Men som min träningskamrat Annica säger "du behöver inte oroa dig för den saken för för det är ju det du har. Det är därför det går så enkelt."

Jag hoppas på att hon har rätt.

Måste bara få till inkallningen från stå så att den fungerar perfekt även på väldigt kort avstånd. Kanske kan vi tävla vid klubbens första tävling i februari. Bara det inte är för kallt att ligga plats så går det nog fint.

Inga kommentarer:

Totalt antal besökare: Besökare den här månaden: