lördag, november 13

Planer

Som ni säkert förstått vid det här laget är jag en planeringsmänniska. Jag har ofta planerat för olika händelseförlopp när jag tränar och blir sällan paff inför vad som händer, jag har allt som oftast en plan för allt.

Nu har jag suttit ned och planerat hur vinterns träning ska se ut. Vad jag ska lägga krut på och vad som måste vara klart till våren. Första lydnadstävlingen här uppe är i februari då tänkte jag att vi skulle ta och starta lk 2. Det är skönt att ha vintern att helt fokusera på lydnadsmoment. Det går ju inte att göra något typ av skogsarbete. Tävlingen fick bli årets sista sökpass, om inte snön skulle smälta bort.

Mina prioriterade moment är:
- Framförgående
- Rutan
- Inkallning med ställande

Frittfölj kommer jag bara att jobba med i garaget så att positionen inte blir helt galen med alla jackor och dylikt som kommer i vägen när det är vinter. (Har nog som mycket problem med att få honom att välja bort mina vantar som självbelöning i andra moment...)

Inne jobbar vi vidare med alla typer av apportering med alla typer av material, samt "hoppsitt" dvs att sätta sig upp med ett knyck i stället för att det ska ta några hasande steg. Fjärren kommer att bli så snygg när vi får till det. Det är egentligen bara det som inte är klart i fjärren, där har vi alla skiftningar (även för lk 3) och jag behöver inte tänka på avståndet för han kan göra lika snygga skiftningar två meter framför som 15 meter. Har ju som sagt haft lite problem med inkallningen där han trott att det var fjärr-dags och skiftat som tusan. Och han gör det snyggt, inga baktassar som flyttar sig här inte. Har valt att låta baktassarna vara de som alltid är fastlåsta i backen.

Har dock inte valt metod för vittringsapporteringen än. Kan inte än säga att det lutar åt något särskilt håll. Det står mellan Svartbergs metod och Canis metoden som den är beskriven i den supertjocka lydnadsboken. Båda metoderna har sina för och nackdelar. Måste dock välja snart så att vi inte fastnar på grund av en seg matte.

Det är mycket vi ska bli bättre på i vinter. Har även tänkt att vi ska bli bättre på kedjor och förväntad belöning. Har skippat den biten ett tag. Kanske på grund av att jag har fått en hund som mer och mer vaktar sin väska. Det gillas inte av mig, allt som kan skapa konflikter måste tränas bort. Jag vill att han ska älska väskan men inte hata de som kommer för nära den ;) Det skapar dessutom okoncentration om han hela tiden ska hålla koll på den när vi tränar med andra. Inte bra.

Inga kommentarer:

Totalt antal besökare: Besökare den här månaden: