onsdag, september 8

Sök och lydnad

Strålande solsken och rena sommarvärmen.

Var: Råberget - öppen terräng med fri sikt.
Vad: Fem raka skick, hittor.
Att tänka på: En viss tendens till att gå tillbaka till gamla legor för att kolla av.

Hade tänkt göra fler skick idag för att pressa lite och se hur han orkade men värmen gjorde sitt, vi var inte beredda på den varken jag eller Peppen. Jag kan bli lite feg och tycka att det är bra det han gör utan att jag pressar honom. Nästa pass så blir det fler skick måste se hur han klarar det. Jag ska även hålla koll på om gamla-legor-kollen håller i sig eller om det bara var idag.

På kvällen när det svalnat lite så gick vi ut på gården för att köra lite lydnad. Den har hamnat lite i bakvattnet.

Det var framåtarbete som stod på schemat. Rutan, framförgående. Men det blev även lite apportering. Allt gick helt lysande idag. Hittade rutan från flera olika håll och lyssnade fint när han var inne i den. Framförgående tränade vi både med och utan target och med och utan koppel. När kopplet kommer på så går herrn nämligen snett. Vet inte om det är för att det trycker och att hans driv framåt inte är så stark att han "styrs" av det eller om det bara är en sak vi inte tränat på. Idag fungerade det i alla fall och vi är nu uppe i 7 meter i den takt jag vill. Om jag ökar till 10 meter så ökar oxå farten. Vi tar det sakta... Provade även att gå utan target och fem meter gick väldigt bra sedan började han vimsa. Men fem meter är jag väldigt nöjd med.

Vad det gäller den problematiska apporteringen så gick den väldigt bra idag. Vi har tränat på att hålla hårt. Vill att han ska tänka "håll håll håll" inte nu kommer handen och "äntligen får jag släppa" . Apporter är inte så roliga att hålla men han blir bättre och bättre på det. Idag gjorde vi även en vanlig slät apportering och han sprang snabbt ut och snabbt in igen och satte sig vid sidan. Inte helt perfekt men alltså vilken glad matte! Det är så himla kul när saker och ting fungerar. Det som fungerade var att han kom tillbaka med den. I vanliga fall kan han ta den och gå och lägga sig med den en bit längre bort. Knas Pep.

En lyckad träningsdag har vi haft med andra ord.

Inga kommentarer:

Totalt antal besökare: Besökare den här månaden: