onsdag, september 22

Nu händer det grejer

Full rulle i Indiankullen är det nu

Rosso har klarat appellklass spår med fina uppflyttningspoäng
Stich har klarat lk 1 med fina poäng

Det är inte underligt att jag är sugen. Vi har anmält oss till en lydnadstävling och vi tränar på som bara den.

Har varit ut på klubben och tränat minst en gång och dagen och det är så roligt att se honom. Han är en stjärna på allt utom apportering. Så fort föremålen börjar väga lite så tycker han att dom är skitjobbiga och vill inte hålla i dem ordentligt. Vi tränar mycket på att hålla emot. Han får eller plockar upp och jag kommer och försöker "ta den" och då ska han hålla emot och inte gladeligen släppa i min hand eller vid mina fötter. Det går bättre och bättre och ger verkligen resultat, dock går det långsamt och är tålamodsprövande. Men jag vill hellre ha det tryggt än fort klart och mycket fel.

Ibland kan han få för sig att inkallning inte betyder inkallning utan att det betyder ligg eller sitt kvar på si så där 20 meters avstånd... knas. Så nu har jag jobbat mycket med att kedja det momentet med olika moment före och efter så att han blir säker på vad han ska göra. Hit är alltid hit och inte ligg eller stanna.

Men det som jag tycker är allra roligast med vår momentsträning är att jag har fått en hund att leka med. Jag har ju varit dålig på det där och han har helst inte velat leka med mig utan med sig själv. Så en dag i somras så bara klickade det. Kanske var det för att jag äntligen hittade rätt leksaker. Kongar. Till en början var det lite svårt att släppa den han hade men nu, nu är det som en dröm. Jag kan göra i stort sett vad som helst för han kommer alltid tillbaka med den för att göra mer med mig. Jag kan till och med glömma en. Det är så himla kul och känns så värdefullt. Det är så mycket lättare att kedja moment när jag har en ordentlig belöning på slutet.

1 kommentar:

Anonym sa...

Tack o lycka till på er kommande tävling =0)
Ninna & Stitch

Totalt antal besökare: Besökare den här månaden: