fredag, september 17

Skicka vidare

Sökträning i går igen. Det är så underbart kul och jag blir så inspirerad. Pepson är så duktig och jag kanske lite mindre mellan varven.

1. Jag rotar och gräver för mycket i hans arbete. Nu ska han få lösa uppgifterna själv och jag ska försöka lägga upp dem så att han löser dem så som jag vill.

2. Jag har ingen lydnad alls på honom om han kommit ut på 40 meter. Det här måste jag fundera vidare på. Om det är ett problem eller om det löser sig när vi börjar träna tomt.

Vi är nu uppe i sex skick. Spring i benen har han min lilla Pepparkaka.

Nästa pass måste jag träna markering.

Skulle beställa mig en rulle, finns inte att köpa i den här stan. Men det jag hittade var svindyrt, inte själva rullen kanske men frakten och betalningsavgiften fick mig att backa. Får försöka lösa det på något annat sätt.

Avslutningsvis en fundering från en sökbok jag läste häromdagen:
Börja träna tomslag innan du lägger in markeringar i söket då minskar risken för att hunden blindar. Den får då en medvetenhet om att det ibland kan vara tomt.

Någon som har en fundering kring detta?

4 kommentarer:

Jessica sa...

Tycker att det känns klokt.Nog vettigt också att tomslagen kommer in rätt så tidigt i utbildningen så att hunden inser att det kan finnas en fig åt varje håll, men inte utgår från det.

Trevlig forsättning på helgen!

Mackan sa...

Jag skulle råda dig att inte alls blanda in markeringarna i skogssöket nu. Hittaövningar för hög motivation och markeringsövningar separat. Markeringsövningar ska du se som ett moment i sig. Det är flera delar som ska funka i en markering. Det är svårare att träna bort problem med blindningar än att lägga en god grund i första hand och sedan koppla ihop momenten. Men det är bara vad jag tycker och har sett fungera på flera av mina sökkompisars hundar.

ellapix sa...

Mackan jag tränar inga markeringsövningar i söket. Det gör vi separat. Bakåtkedjar det hela och det gör vi hemma eller när vi endast tränar just detta. Vill inte blanda ihop och ställa till det för honom. Tycker ändå att det är så mycket att hålla reda på.

ellapix sa...

Jessica - jag håller med dig men bli nervös bara av att tänka på det.

Totalt antal besökare: Besökare den här månaden: