onsdag, november 4

Säger som i reklamen

Idag är en bra dag!

Arbetat eftermiddag och hundarna har varit hemma själva i fyra timmar. Det går bara fint att lämna dem. Pep har bara haft sönder en enda grej här hemma. Det måste vara något slags rekord, i alla fall för mina hundar. Det han bitit sönder är en internet kabel, kanske tycker han att jag spelar för mycket...

I alla fall så har idag varit väldigt bra, bortsett från trötthet och tålamodsbrist. Dagens koppelpromenad på ca en timme gick så fint och bra. Jag gick och smålog mest hela promenaden. Älskar att vara ute med doggsen när det känns så här. Tror att jag hitta en bra lösning för hur jag ska göra så att de inte bara är lek och bus när de är lösa. Idag fick galningen Pepson frias först. Efter några glädjevarv och en bit polkagris som snabbt hamnade i prickens mage, (Tänk att vad folk kastar iväg...) fick Ella bus komma lös. Passade på medan Pricken höll på med annat. Fint, det fungerade utmärkt. Ella och Pricken lösa båda två och ingen lek. Då får Lakrits komma lös, för henne bryr sig inte Pricken om. Några försök att få igång sur/söt-Ella kom det i alla fall från Pricken. Men då räckte det med ett nej från min sida. Så underbart! Vi kunde bara gå där och ha det mysigt. Det är så trevligt när promenaderna är mysiga istället för tjatiga och gormiga. Tjat och gorm är det tråkigaste som finns. Idag var inte en sådan dag utan en fin dag.

Som pricken över moset har Pep tagit ett stort kliv framåt i apporteringsträningen. Idag för första gången höll han apporten i munnen samtidigt som han nosade min hand. Tidigare har han bara släppt allt för att fort komma fram till min handtarget. Jag blev så glad att jag inte kunde sluta berömma honom. Visst slickar han fortfarande lite på apporten men det minskar det med. Yeeei. Bra dag! Bra dag! Bra dag!

Det enda som grumlar sjövattnet är att han har tendenser att vakta godiset. Det har jag inte sett tidigare och det stör oss båda. När vi tränar apportering tex brukar jag lägga upp godis på ett fat som ligger någonstans i närheten. Kommer Ella eller Ixxi för nära så blänger han surt på dem och en gång har han morrat. Usch och fy! Det är mitt godis och inte ditt. Så länge du gör som jag vill får du, annars kanske det går vidare till någon annan. Så det så... Försökte förklara detta för Pepson galenpanna men jag vet inte om det gick in. Vi får se. Annars får jag komma på en annan lösning för godiset för jag vill inte ha godisvaktare i mitt hem.

Nu ska vi ut på en liten kvällsrunda, håller en tumme för att den blir lika trevlig som dagens.

Inga kommentarer:

Totalt antal besökare: Besökare den här månaden: