söndag, oktober 17

Markeringar

Känns som ett ständigt återkommande ämne.

Men idag har vi gjort ett väldigt fint genombrott i vår träning. Har i stort sett bara tränat utanför söket. Hemma, i skogen med husse och så vidare. Men i stort sett bara med husse.

Idag var första gången som vi testade markeringarna sökmässigt. Första figgen fattade Pep inget alls. Han gick fram, såg inget ansikte så han skällde lite så som han gör när det är något nytt. Efter två tre skall gick han själv fram nosade hittade rullen och bestämde sig för att den här inte hade något med söket att göra. Kom ju inga godisar. Så han bestämde sig för att söka vidare. Vid nästa försök såg han knappt åt figgen utan sökte vidare. Jag gick närmare för varje gång och när vi var ca 7 meter ifrån så plockade han rullen och kom in till mig på en gång. Riktigt fint.

Nästa figge gick super när han väl hittade henne. Gav henne en liten puss sedan plockade han lösrullen och kom in med den fint till mig. Samma vid trean och fyran. Han var helt klockers! Nu vet jag att jag kan plocka in markeringarna i det riktiga söket.

Efter markeringsövningarna så gjorde vi några hittor. Där stötte vi på ett nytt problem. Nybajsad älgskit. Den gick före att hitta figurant. I vanliga fall om han hittat gotta i skogen har han plockat den och sedan fortsatt med uppgiften. Men det här tog över allt och han glömde helt bort vad han gjorde.

Morr säger matten som tycker att sök är mycket roligare än bajsätande.

Inga kommentarer:

Totalt antal besökare: Besökare den här månaden: