söndag, oktober 10

Söksöndag

I lördags var det dags för tävling har i Piteå. Jag figgade för högre klass sök. Alltid lika kul. När vi var klar i skogen hämtade jag galnePep och åkte ut för att titta på lydnaden. Pep träffade en del kamrater som hade aussie och fick hälsa på en liten aussiedam från Vännäs. Det blev en hård dag för gubben med mycket applådernade och massor med människor som han älskar. Pep älskar alla som han har har träffat en gång om de gett honom gotta. Då finns de med i hans plusbok och därmed är det ett måste att hälsa på dem. Jag hade fullt upp med andra ord.

Idag blev jag less på att vi aldrig kommer till och tränar sök så jag gjorde upp en plan, drog med mig husse och tränade på tomslag och markeringar. Gjorde en appellruta då husse inte är superlycklig över att måste följa med och hjälpa till. Pep var övertaggad då han inte tränat sök på två veckor. Men han skötte sig fantastiskt fint. Det blåste, så på medvindssidan gick han ut på djupet och sökte fint vidare längst bak, kom tillbaka när han nådde slutkanten. Superduktiga Pep och den väldigt nöjda matten fick sedan något att bita i då vinden lång på från sidan och Pep genast tog upp den och inte ville rikta sig rakt ut. På den här sidan gick han heller inte ut på djupet men han var ändå vid 40 och jobbade. Han tog även här hela rutan. Men det var inte så konstigt heller då vi var borta i Pitholm (jag ville klart och tydligt se vad han gjorde) där är det ju så enkelt att springa.

För att det skulle bli lite kul la jag ut husse i sista hörnet på motvindssidan. Där hade han inte varit hela vägen ut. Pep fick vind på honom redan långt innan vi kom fram till där jag ville skicka. Dragningen var enorm och vi fick ett väldigt fint sista belöningsskick.

Sedan fick husse gå ut synligt för att träna lite på markeringarna. De sitter bättre och bättre. Visst är det en liten tvekan med tugg och rull men han börjar mer och mer förstå hur det går till. Han jobbar stenhårt för att ta med rullen in, om han tappar den så plockar han upp den igen. Han vet att den måste med för att han ska få sitt älskade -Visa!

Gjorde tre markeringar alla på olika ställen och jag är mycket nöjd. Så pass att jag skulle kunna plocka in markeringarna i söket bara för att se hur han reagerar då.

Grattis till mamma som idag skulle ha blivit 59 år.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Är det brist på sökkompisar som gör att ni inte kommer ut ? Det är nackdelen med söket att man är så beroende av andra. Kul att det går så bra för er. Har Pep norskrulle ?

Ninna & Stitch

ellapix sa...

Ja vi var duktiga ett tag och tränade två gånger i veckan men nu när det inte är så många tävlingar kvar blir det mer och mer sporadiskt. Tyvärr.

Jepp viss har vi norsk, eller det är vad vi tränar. Har inte köpt in en än :) Ska beställa i veckan. Är så illa tvungen då jag anmält oss till klubbens sista tävling.

Anonym sa...

Vad kul ! Håller tassar o tummar för er =0) Jag beställde Stitch rulle från Tajanis läder !

Totalt antal besökare: Besökare den här månaden: