fredag, oktober 8

Fredagsmys

Har haft ännu ett bra träningspass. Väldigt blandat dock och inte så planerat som det brukar vara.

Började med lite agility, slalom och kontaktfält. Första gången. Pep var något ofokuserad då det var en übersprallig storpudel som oxå tränade med oss idag. Pep stod mest bara och tittade på honom. Att koncentrera sig och tänka det var långt ned på hans prioriteringslista. Pudelbus var nog nummer ett. Men han var kvar hos mig hela tiden och försökte inte ens smita.

Men efter lite pauser och annat bla kontaktfältsträning så tog vi tag i tänka uppgiften slalom igen och tammetusan om inte världens-smartaste-Pep redan efter första träningen tog två pinnar, utan någon hjälp från den stolta matten. Det är ju långt från klart men så här fort har ingen av mina andra hundar fattat.

Även rutan börjar sitta fint, jag är inte helt nöjd med placeringen i rutan. Men den dagen jag är nöjd med något moment existerar nog inte. Det finns ju alltid saker att putsa på. Han gör dock en fin rusning in och ställer upp sig skitsnyggt för att få en bit gotta.

Vad gjorde vi mer, jo budföring. Det är nog Peps favvo, så länge de inte klappar honom på huvudet. Oj vad han jobbar för att inte bli tagen på samtidigt som han sitter kvar. Det ser väldigt roligt ut. När han springer till någon som inte är jag eller husse så tjuvar han oxå för att snabbt komma tillbaka till mig. Det måste vi träna på lite mer husse och jag. Eller husse blir det nog som måste träna för det är hos mottagaren han tjuvar.

Det blev oxå tre platsliggningar en kort för att jag skulle hämta korv i bilen och då med den überspralliga pudeln som tränade agility som störning. Jag gick runt huset och såg inte alls vad som hände men när jag kom tillbaka med korven så låg han fortfarande. Sedan två +5 minutare den ena synlig och den andra osynlig. Tränar på att han ska ligga med huvudet på backen men det går inte hela fem minuter, det är herrn allt för nyfiken för. Men då han ligger fint även om jag berömmer kan jag ändå stärka honom i vad jag tycker är rätt när han kommer på sig.

Inga kommentarer:

Totalt antal besökare: Besökare den här månaden: