lördag, oktober 16

Debuten avklarad

Äntligen! som Gert skulle ha sagt.

Det var på tiden.

Lydnadsklass ett är avklarat och nu blir det tvåan. Om det hade funnits fler tävlingar i vinter så hade jag startat snart för den är inte långt borta.

Som vanligt blir jag så himla nervös, jag glömmer helt bort att ha roligt och blir stel och konstig. Vi gjorde en skitdålig tävling eller mest jag. Pep följde ju bara mitt humör. Men trots att vi gjorde en skittävling så skramlade vi ihop 173 poäng. Det tycker jag är en ganska bra dålignivå.

Platsliggningen var helt super, Pep låg med huvudet i backen nästan hela momentet och la sig på en gång. Sedan satte han sig som vanligt inte upp på första stickordet. Det får vi slipa lite på för det återkommer i flera moment. Jag var så himla nöjd efter platsen att jag jublade.

Tandvisningen gick bra den med, tur att vi tränat med handtarget där. Trodde han skulle baka men istället gick han fram för att hälsa en gång till på domaren.

Linförigheten vet jag inte vad som hände. Mest troligt är det jag som påverkas och då även han. Vi brukar ha ett super klockrent ff men nu nosade han, gick ur pos och studsade som en galen på språnget. Helt och hållet mina nervers fel.

Läggandet skulle vi ha fått 9,5 på om Pep satt sig upp på en gång. Men inte idag när matten är lite konstig. Dumma poäng avdrag.

Inkallningen - klockren. Där brukar vi ha problem. Pep brukar tro att det är fjärrdir istället och skiftar bara position.

Ställandet - en konstig återgång. Även där skyller jag på mina nerver. För Pep avvek från sidan. Gick ut lite kanske ser jag väldigt sur ut eller nåt.

Apporteringen tog han apporten så fort jag sträckte fram den. Men att inte ta den har vi bara tränat en gång så jag är nöjd där, han höll den väldigt fint och släppte på mitt kommando.

Hoppet gick susen.

Jag fick mycket att fundera på. När Jessica frågade hur "känslan var" om Pep upplevde det som lustfyllt kunde jag inte svara riktigt på det för jag kände att jag inte visste. Så avkopplad blir jag. Det är som att jag stänger av. Det är något riktigt saftigt att bita i. Får ta 2:an att träna mig själv i att tävla. Skulle behöva gå en lång kurs som bara handlade om förarens psyke ;)

Här har ni siffrorna:
Plats - 10
Tandvisning - 10
Linförighet - 7,5
Läggande - 8,5
Inkallning - 10
Ställande - 7
Apportering - 7
Hopp - 10
Helhet - 8

4 kommentarer:

Mackan sa...

Grattis i massor från en superstolt Farmor!! Har du något foto att skicka?

KRAMAR

ellapix sa...

Nä tyvärr, fick bara några hurra och en silvermedalj. Så inga foton.

Anonym sa...

Grattis ! Skönt att ha det avklarat =0) Sen blir det ju bara roligare.

Finns en bra bok som Niina Svartberg skrivit "Lyckas på tävling" den har hjälpt mig !

Ninna & Stitch

ellapix sa...

Jo jag har läst den boken några gånger, undra om jag inte har den i bokhyllan. I så fall så måste jag plocka fram den igen.

Totalt antal besökare: Besökare den här månaden: