söndag, april 1

Skogen full av snö men vi kämpar på

I fredags  fick jag ett sms som lydde "Vi ses 13.30 på Haraholmen" För de som inte vet är Haraholmen en hamn, runt den eller påväg dit finns det massor med trevlig skog. Jag letade mig dit och hittade en karavan med bilar. Bredvid bilarna sprang det ett gäng storpudlar. Pep blev överlycklig!

Annika hade hittat ett fint "sandtag", idag var det lite mer ett snötag men ändå mycket trevligt. I detta snötag tränade vi skick. Inte sök i egentlig mening utan mer som ett fyspass. Den ena sidan av taget var väldigt brant och där fick hundarna ta i ordentligt för att komma upp till figgen. Pep sprang runt 14-15 skick om jag räknade rätt. De sista skicken sög mjölksyra men han var ändå inte särskilt trött, han hade nog kunnat springa några till om det inte vore för de trasiga trampdynorna. Båda de övre trampdynorna har skurits sönder av skare så han sprang med bandage.

Jag är så himla imponerad av min fina lilla prick. Han har ett så himla bra arbetstempo, man kan lätt luras av att han är så lugn vid stigen och när han springer ut på första skicket är det inte någon räserfräser utan ungefär samma tempo som han sedan håller genom hela rutan.

Har tagit tag i brukslydnaden lite oxå. Har inte varit så fokuserad på de momenten då jag ville göra oss klar för lk 3. Men nu har vi börjat rodda lite i dem. Fot i koppel är inte enkelt. Det tog några repetitioner innan han insåg att det var träning och inte promenad. Typ. Igår länkade jag linförighet och framförgående och det fungerade mycket bra. Tror att det är fiffigt att han tror att de momenten sitter ihop så att han vet att han måste gå ett fint fot innan han får gå ut. Det vi måste slipa på i det momentet är stanna. Den delen är lite rörig.

Gud vad jag längtar efter att få tävla. Jag är så galet sugen.... typiskt att vi har styrelsemöte när vi har nästa lydnadstävling på klubben.

2 kommentarer:

Svandors Matte sa...

Håller med, din Pep är en fröjd att se arbete. Ni två är en...Trevligt att se er träna eftersom ni har en sån harmoni, glädje och så otroligt fokuserade jämt, imponerande Anna. Det vill jag ha också. Just ja, med din hjälp är vi ju också där snart ; )

ellapix sa...

Du är snäll du Svandors matte :)

Totalt antal besökare: Besökare den här månaden: