lördag, april 14

Skickar vidare

Min söta lilla arbetsmyra tar aldrig riktigt slut. Men idag var det jobbigt att springa i snön. Så jobbigt att han på slutet inte var så intresserad av godiset ute hos figgarna utan nöjde sig med lite gos för att få en liten stunds vila. Det gäller att vara smart.

Vi var på samma ställe som sist. Han var nådigt taggad. Tror det blev runt 16 skick i snö som höll ibland och ibland sjönk man ned till midjan. Ett riktigt hundgöra. Idag så sprang han bara tillbaka och kollade den gamla legan en gång. Annars så sprang han rakt ut. Känns bra även om jag inte är säker på att han kommer att ha samma fina system när det är skog. Min förhoppning med den här träningen är att han inte ska gå tillbaka till gamla legor för att sedan leta sig framåt. Jag vill att han ska känna tryggheten att springa rakt ut. Det vore kul om vi i framtiden kan göra systemövningar där vi använder oss av samma figurant vid två skick.

Brukslydnaden går bättre och bättre. Framförgåendet börjar se riktigt snyggt ut de andra delarna är det inte så mycket att säga om. Provade tungapporten den har vi inte tagit i på hela vintern. Det var hiskeligt roligt att se honom. Råtaggad satt han och väntade på att få springa ut. Han springer ut försöker ta apporten och känner att den är tung. Blir förvånad. Går runt den och knuffaromkull den för att plocka upp den. Hela hunden skiner av stolthet, tappar den plockar upp den igen och kommer in och sätter sig fot. Vi har en bit kvar innan det är helt färdigt men det är så himla kul att se honom arbeta.

Jag njuter.

Har fått veta att jag kommit med på brukslydnaden på Tåme i sommar. Känns väldigt spännande.

Inga kommentarer:

Totalt antal besökare: Besökare den här månaden: