söndag, mars 18

Tjolahopp tjolahej

Debuten i lydnadsklass 3 avklarad. Vet inte riktigt vad jag ska säga. Men en sak är säker vi hade väldigt roligt hunden och jag. Jag är så nöjd med att ha en hund som efter sista momentet säger mer mer mer... Det känns som dagens seger. Dagens lärdom är att jag måste börja kedja fler moment än tre.

Sittande i grupp - 10p
Platsliggande - 10 p
Frittfölj - 8p lite yvigt hade en hund som var lite i gasen.
Sättande - 0p ställde sig istället
Inkallande med ställande - 6,5p tog lång tid att stanna. Gick dock lite längre sträcka än jag brukar. Kom ihåg.
Rutan - 0 Nu tyckte Pep att det var dags för belöning, så han tar snöhögen istället. Springer upp i den och väntar på bollen. Ingen boll kommer så han tittar sig omkring och ser rutan. Ja just dit skulle jag och springer dit. Jag får dirigera han lite in i rutan. Använder nog mer än fyra kommandon. Sedan när jag börjar gå mot honom så ställer han sig upp. Jag kommenderar ner honom igen och sedan gör han inkallningsdelen mycket bra. Det var den sista delen som jag tyckte var den svaga punkten i momentet. Tji fick jag.
Apportering och hopp - 10p
Metall apportering - 9p
Vittringsapportering - 0p Han går ut, nosar på alla pinnarna och väljer rätt. Tittar upp på mig och väntar en signal. Ingen kommer och då blir han osäker. Tillslut så kom han i alla fall med den rätta. Men det var besvärligt. Vi har knappt tränat det momentet mer än 10 gånger så jag är mycket nöjd med utförandet ändå. Måste bara bygga upp hans självförtroende lite när han hittat rätt pinne. Han ska inte behöva fråga mig om det är rätt.
Fjärrdirigering - 5p Super till sista nästa sista skiftet då sätter han sig inte utan ställer sig och tar några steg fram. Upptäcker själv att det blev fel och korrigerar det vid nästa skiftning då han backar, sötnosen. Men han har fortfarande rört sig för mycket.
Helhetsintryck - 9p Vi hade kul både Pep och jag. Nu känner jag mig galet sugen på att tävla mer.

Jag är så himla nöjd med hur roligt vi hade. Att jag har en hund som inte ger upp bara för att han inte får belöning när han tycker att han ska ha den. Det var nästan så att jag inte kunde ta i honom eller säga bra för då skulle han explodera i en glädjeeufori utan dess like.

Stort grattis till Sofia och Katla som debuterade i eliten och tog ett 1:a pris

3 kommentarer:

Mackan sa...

Härligt!!! Vad duktiga ni är!!! Vad blev totalpoängen?
Låter som ni är ett härligt team som bara behöver slipa lite småfix.
Grattis till debuten i trean!!

ellapix sa...

Den slutgiltiga summan var så futtig med alla nollorna så därför skrev jag inte ut den :)

Men bara för att det är du som frågar så.. 168,5

Ninna & Stitch & Allis sa...

Vad skönt att ha debuten avklarad =) Ja nu vet du vad ni behöver lägga krutet.
Nästa gång sitter det !

Totalt antal besökare: Besökare den här månaden: