onsdag, oktober 17

Bakdelskontroll

Jag har blivit inspirerad av lydnadskursen jag hållit, så nu tränar jag och Ella bakdelskontroll. Men vi gör det inte så som alla kanske tror, vid sidan och med förflyttningar vänster och bakåt. Nej då varför göra det enkelt. Istället har jag lagt ut en skärbräda på golvet som hon ska ha framtassarna på, sedan ska hon flytta bakbenen så att hon tillslut gått runt hela brädan. Jag klickar in det hela. Ella har kommit så långt nu, efter två pass, att hon vet att hon ska ha framtassarna kvar på brädan och att det är bakbenen som ska flyttas.

Det var inte lätt att komma dit, för då vi jobbar med något är det ju nästan alltid så att det är framtassarna som ska göra jobbet. Hon har ganska bra bakbenskoll, om jag jämför med Ixxi som inte har någon alls. Så det tog inte allt för lång tid, men det är spännande. Tänk vad mycket vi låter hundarna göra med framtassarna, vi lär dem verkligen att de är bra att använda dem. Men lär vi dem något med baktassarna?

Förslag på lekar
1. Gå upp för trappen baklänges
2. Vacker baktass
3. Gå runt något med framtassarna stilla
4. Sprätta
5. Baktass markering på target
6. Butta med rumpan mot något
7. Backa runt mig
8. Backa från mig

Listan kan säkert göras ännu längre. Kommer du på fler skriv gärna ned dem till mig.

Inga kommentarer:

Totalt antal besökare: Besökare den här månaden: