söndag, februari 27

Problemlösaren

Nu är det slut funderat! Idag tog vi tag i vårt lilla tävlingsproblem.

Först så fick min träningskamrat i uppgift att göra en tävlingsliknande situation, tre moment som jag inte hade koll på. Det blev frittfölj, framförgående och inkallning med ställande.

Det var en mycket intressant upplevelse. Efter första momentet tappade jag honom totalt, han satt och åt snö. Visade inget intresse att vara med mig. Framåt sändande gick inte så bra eller inte alls, då han inte är van att misslyckas gick inte inkallningen heller. Det var med andra ord en mycket bra övning och jag fick mycket att fundera kring.

Det vi kom fram till Annika och jag är att han laddar väldigt mycket. Under friaföljet så blir han mer och mer het. Svansen går mer och mer, han laddar helt enkelt. Jag riktigt hör hur han tänker snart kommer belöningen. När vi är framme vid språnget så belönar han sig själv med lite bus. Efter vi är klara tror jag inte att han tycker att han fått tillräckligt med belöning och stämplar ut.

Jag tror att det här är roten till allt vårt onda. Om jag får det friaföljet att fungera, att han inte gillar det så mycket som han gör *ler* så kommer resten att lösa sig. Jag kommer härmed att jobba med lugnare belöningar, lite leta godis och godismys när vi blir tävlingsledda. För att förändra förväntningen lite och i med det bibehålla koncentrationen. Vi måste utsätta oss för mer tävlingsliknande situationer så att vi får öva och öva plus att jag då får tid att ändra på förväntningen.

Jag tror att om vi bara löser den här knuten så kommer resten att lösa sig av sig själv.

Inga kommentarer:

Totalt antal besökare: Besökare den här månaden: