onsdag, juli 8

Smarstaste

Den mesta träningen pågår för tillfället i köket. Det känns lite smått galet. Inte för att jag inte tränat i köket förr med mina hundar. Det känns galet för att allt går så fort. Först så tränar och tränar och tränar vi och jag tycker inte att vi kommer oss någon stans. Så helt plötsligt så lossnar det. För tillfället har "fot" träningen verkligen gått framåt. Men då jag tränat mycket ingång, frishapade fram det, så är det svårare att starta bakåtrörelser. Bara för att han sitter ned. Så nu använder jag mig av den fina vinkeln vi har i köket för att träna i vänster-om. Först går vi något steg framåt så att han inte sitter ned och sedan backar vi oss fram tills det tar stopp och där svänger vi. Ni förstår säkert. Klick om han följer min kroppsrörelse. Vi har kommit så långt att han börjat testa nu, han svänger ut runt mig långt före hörnet. Jag vet vad vi ska göra matte! Sånt gillar jag hos hundar. Då tänker de.

Vi har även börjat med krypet. Har tränat det två gånger och han har redan börjat erbjuda kryprörelser om jag inte är tillräckligt tydlig med vad vi tränar i ligget. Det är så häftigt med den här hunden han snappar upp så fort. Men jag har insett att vi måste träna kryp ute, för det sliter på vår fina ekparkett.

Vad mer, jo äntligen har Pep börjat förstå det här med distans oxå. Varje gång jag gett ett kommando ute, så som de flesta valpar kommer han springandes och utför precis framför mig. Men nu har han börjat förstå att ligg betyder att lägga sig där han är. Inga steg framåt utan bara lägga sig ned. Det har tagit några promenader och lite utebliven belöning men han fattar snabbt den "lilla". Provade först att binda upp honom och själv gå en bit ifrån, men då ger han mig så många beteenden och har jag sagt ligg och klickat för det så hinner jag inte ut förrän han lagt sig igen så det funkade inte alls så bra. Då var det bättre att säga ligg och om han inte la sig på en gång så utebliven belöning. Nästa gång la han sig på en gång och så testade vi oss fram både jag och han. Nu ska jag börja göra samma sak med stå, vi får se hur det går.

Sitt träningen har jag lagt på hyllan för den blir han så förvirrad av. Sitt och ingångspos är ju i stort sett samma sak. Han kan inte skilja på dem och båda får lida. Jag tänker vänta med att träna in sitt tills han är helt säker på fotpos och inte börjar fundera över det så mycket.

1 kommentar:

Mackan sa...

Klart du får ta bilderna!

Åh, distansträning måste jag med börja med!

Trevlig helg!

Totalt antal besökare: Besökare den här månaden: