lördag, juni 2

Va tiden går fort...

Vi har hunnit med massor sedan jag skrev sist. Vi har bla tävlat lk 3 en gång till och vi har tävlat lägreklass sök. Lydnaden är inte så mycket att orda om, Pep tjuvade på alla apporteringsmomenten utom vittringen så vi fick två nollor. Inte så mycket att säga något om, jag är bara så hiskeligt nöjd med att han inte ger upp och vill fortsätta jobba. Vi måste bara ha tränat lite mer innan nästa tävling. Har haft en liten lydnadspaus ett tag, kom på att jag anmält till tävling och dammade av momenten tre dagar före tävling. Kanske inte det optimala för min lilla buse. Han hade hunnit glömma bort hur man göra hoppapport, fjärren och vittringen. Haha spännande värre. Fast jag tävlade inte för uppflytt utan för att få erfarenhet. Nästa tävling ska vi göra allt rätt dock. Men det får vänta tills vi tävlat bruks igen.

Så till söket, det var så himla kul. Vi började med lydnaden och jag hoppade över platsliggningen då vi inte tränat det momentet med skott. Lydnaden gick ändå hyfsat trots några fadäser. Typ jag kommer på att vi knappt tränat kryp något alls ute i gräset i år. Hej och hå hur det kan gå. Här kommer en sammanslagen redogörelse

Linförighet - 8,25 Pep tycker det är skitsvårt att gå kopplad. Som jag längtar tills vi slipper det.
Framförgående - 8 vi hade lite trassel med avsluten, han ville inte stanna och stå stilla.
Läggande - 9,5
Inkallande - 7 trodde jag skulle få en nolla då Pep på eget bevåg gjorde ett ställande.
Kryp - 6,25 som sagt inte tränat det på länge.
Apportering - 5 trodde vi nollade det momentet oxå
Hopp över hinder - 10
Plats - 0 avstår

Budföringen var lite trasslig. Han vindade in skytten och sprang mot den. Vilket betydde att han hamnade väldigt nära när skottet kom. Läbbigt tyckte Pep som inte heller fick någon hjälp från mottagaren. Vi fick göra om, mottagaren instruerades om, men Pep hade redan bestämt sig för att den ska man inte springa till. Det blev för trassligt helt enkelt. Vi gjorde om promenaden till mottagaren och jag tyckte att han skulle få vara lös så han fick lite chans att springa av sig lite otäcka känslor. Men skytten såg inte mig och sköt ännu en gång. Så när vi väl skulle göra så tyckte han inte längre att det var kul. Han sprang ut till vägen och stod där och tittade in på oss. Det som är skönt är att han inte lägger på. Så fort vi gick från platsen så var det glömt.

Jag trodde jag hade tränat det men det tyckte inte Pep. Så vi tar nya tag och tränar vidare på att springa fort när det kommer skott.

Söket fick vi 7,75 på och jag är sjukt nöjd. Den som drog ned betyget var jag. Jag blev helt knäpp där på stigen. Pep var galet sugen och jag tyckte att jag tappade honom. Han ville inte vara med mig utan bara ut och söka. Jag tjatade som en liten gris för att få honom att vara hos mig och han lyssnade inte alls. Sluta tjata morsan jag vill ut och jobba.

Vi skrapade sammanlagt ihop  387,75 poäng och godkänd.

Min första lägre tävling och godkänd, det är ju helt sjukt ju. Jag har aldrig tävlat bruks förr!

Inga kommentarer:

Totalt antal besökare: Besökare den här månaden: