söndag, juni 10

Tränar på

Jag har haft en liten paus från lydnaden, vi har tränat sök ibland tre gånger i veckan så jag har inte haft lust att pilla på lydnad. Det straffar sig lite nu när jag märker att vissa detaljer inte riktigt sitter som de borde. Det märktes framförallt på tävlingen.

Men det är bara att ta nya tag.

Vi tränar nu på förfullt med lägrelydnaden. Alla de moment som jag såg briser i när vi tävlade försöker vi nu reparera Pep och jag. Vi har så himla kul ihop att det finns inget annat. Har glömt bort hur roligt det är att träna lydnad med honom.

Några detaljer vi jobbar med.

Att sitta kvar vid kommenderingen på apporteringen.
Att inte stanna själv vid inkallningen.
Att göra snäva heltom svängar.
Att stå stilla och vänta in mig på framförgåendet.
Att krypa fint.

Som sagt det är en hel del detaljer som vi putsar på.

Sedan har vi ju budföringen, den har precis i dagarna fått skott ålagt sig. Det är så roligt att se honom. Han blir så himla störd när det smäller mitt i hans arbetsuppgift. Han låser lite på vart smällen kommer ifrån, kontrollbehov, men tappar inte humöret på något vis. Det syns så tydligt att han tänker "men va fan så här ska det inte vara". Tycker att jag fick till ett väldigt bra smällpass igår och hoppas på att få till ytterligare ett till idag. Har investerat i en Knallpåk för att vi ska kunna smälla och banga lite när som helst. Det känns som en riktigt bra investering.

Så till söket

Där har vi trixat lite med skogslydnaden. Jag har inte arbetat något med det alls då vi bara jobbat med figurantintresse och sedan markeringar. Det har tagit sin lilla stund att få till det. Så nu när vi har de bitarna och det med besked så märker jag hur det brister i skogslydnaden. Jag har bestämt mig för en hel del ritualer som kommer att göra det tydligare för honom vad som gäller. Sedan måste han bara förstå att det är jag som erbjuder figgarna inte skogen. Men det blir bättre och bättre. Jag har varit dålig på att stärka upp honom när han faktiskt gjort bra. Han är ju allt som oftast så duktig att jag glömmer bort att ge honom kred för det. Sötlillgubben.

Med lite tur på vår sida så ska vi nog lyckas få ett uppflytt i helgen.

Inga kommentarer:

Totalt antal besökare: Besökare den här månaden: