lördag, maj 7

Representation

När man som jag sitter i en styrelse på distriktsnivå så får man vara med om det allra mesta. Vi på distriktsnivå är länken mellan lokalklubb och förbund. Vi ska förmedla information uppifrån och ned men oxå lyfta lokalklubbens önskemål uppåt. Vi är lite som en mellanchef. I det här uppdraget ingår det att vi ska representera vår organisation vid olika tillställningar vissa saker gör vi med mer lust än andra. Men det ska lika fullt göras och med vår organisations bästa för våra ögon.

Idag hade jag fått i uppdrag att närvara vid och den stora äran att klippa bandet när Åbyn-Byskes nya klubbstuga invigdes. Det kändes lite nervöst men jag tänkte in hålla något storartat tal utan berättade bara för de närvarande hur stolta vi i distriktsstyrelsen är över så engagerade SBK:are. När bandet var klipps så hade de en massa trevligheter planerade

De hade arrangerat uppvisningar i stortsett alla hundsporter vi ägnar oss åt inom SBK plus några till. Det var ett fullspeckat schema där vi gick från agility till lydnad för att sedan titta på rallylydnad, weight pull, barmarks-drag och uppletande. Klubbens aktiva berättade om sporten samtidigt som uppvisningen pågick.

Själv blev jag mest imponerad av draggrenarna. Först fick vi se några relativt orutinerade hundar dra kedjor efter sig. Sedan fick vi se en liten Chinese Crested dra en vagn, vagnen var en liten hästvagn. Ni kan tänka er hur stor den såg ut bakom den lilla nakenhunden. På husses "kom till mig" så började hunden att jobba och dra vagnen. Vi fick se hur han drog den ca 4 meter, allt på en sandig skogsväg. Ni som känner mig och vet hur blödig jag är kan ju tänka er att jag verkligen fick jobba med att hålla tillbaka tårarna. Det var så himla häftigt. Sedan fick vi se en Svensk mästare göra samma sak. Föraren till den Svenska mästaren berättade att hunden under SM drog en vagn 4, 8 m som vägde strax över ett ton. Imponerande!

När vi fått se de starka och långsamma draget så fick vi se barmarksdrag. På samma sandiga skogsväg stod en kvinna beredd bakom en sparkcykel dragen av två hundar. Matte hade gått bort en bit för att agera lockbete. Nu var det fart. Cykeln bara flög förbi oss och det var tur att föraren hade hjälm för det var inte det lättaste att stanna på den sandiga skogsstigen.

Jag vill passa på att gratulera Åbyn-Byske Bk till deras nya fina klubbstuga och tacka för en underbar dag.

Inga kommentarer:

Totalt antal besökare: Besökare den här månaden: