onsdag, maj 25

Kennelläger

Nu har vi varit hemma ett tag. Vi har varit på Black Zone's elitsatsningsläger med Maria Brandell och Anne Dahlin som instruktörer. Det var inte bara hunden som var trött när vi kom hem, jag försökte minnas varje ord och då blir man trött.

Lägret var upplagt så att vi fick en och en halv dag var med instruktörerna. Jag hamnade i den gruppen som började med Anne. Med henne tränade vi mycket på ingång ut på planen. Vi pratade om hur vi ska hantera våra belöningar. Om hunden tex tappar kontakten i friaföljet så ska det bli en förlust. Så alltså vänder jag mig bort och visar för hunden vad den har missat. Är det en leksak leker jag lite med den själv är det godis så lossas jag äta upp det. Detta för att hunden ska försöka ännu mer nästa gång.

Det här fungerade helt galet bra på Pepson. Jag behövde bara "äta" godiset första dagen sedan sa han: jag jobbar matte för det där goda det vill jag ha. Jag fick en väldigt koncentrerad hund som kunde bortse från ganska mycket störning. Jag fortsatte att arbeta mycket med detta för Anne. Vi pratade oxå mycket om nervositet och hur jag kan förbereda hunden mellan momenten och då kanske göra mig själv tryggare.

Sedan var det dags för Maria och då tog jag mig i kragen och började jobba med andra moment. Jag valde kryp och framåtsändande. Men jag fick oxå mycket hjälp av de andras arbete med apporteringen. Jag fick så mycket med mig hem att jag inte riktigt vet vart jag ska börja. Men mest nöjd är jag med att jag fått tillbaka min vilja att tävla och att jag känner att jag kan klara det.

Maria utsatte oss för en liten tävling med en massa olika störningar beroende på vår nivå. Det var mycket intressant och jag kommer att arbeta för att få ihop ett gäng som vill göra sånt här. Det skulle hjälpa så mycket för min nervositet. Ju fler knasiga situationer jag kan hantera desto säkrare kommer jag att bli.

Jag är väldigt nöjd och fick med mig en massa nyttigt hem. Jag ser redan resultat i fjärren och framåtsändandet. Ibland är lösningarna så enkla att det är surt att jag inte kom på dem själv.
Totalt antal besökare: Besökare den här månaden: