tisdag, mars 16

Känna sig hemma

Pep börjar nu känna sig hemma på jobbet. Idag kände han sig lite för väl hemma. Ville leka och busa med varenda hund i klassen. Jag undrar när han kommer att sluta leka? För tillfället är det bara lek som gäller. Han och Ella är som galna. Han kan gå fint i kopplet tills vi börjar nära oss stället där de brukar få komma lös. Då märker jag att han sakta men säkert kommer längre och längre fram i kopplet. När de väl är lösa är det fullt ös, medvetslös. Det var väl vad han hade hoppats på idag.

Han har inga som helst problem med att träna med för honom helt okända människor. Han blir bara glad när någon visar honom en bit karra och sedan så försöker han göra vad de begär av honom. Han har fått lära sig några agility hinder, att ha godis på nosen samt att komma in vid sidan vid inkallning. Det upptäckte jag när vi var ute på promenad och han helt plötsligt kom in och satte sig vid sidan varje gång jag ropade. Han är så duktig min lilla Pep. Men framför allt är det ju en helt enormt bra miljöträning. Det kommer hästar förbi och han ska ändå jobba, det bräker får i den lilla fålla precis vid hundhuset. Nya människor och hundar hela tiden. Kanoners.

Sedan måste jag berätta att det verkligen har hänt något med apporteringen. Det är som att han helt plötsligt greppat vad han ska göra. Nu kommer han med bollar och andra leksaker bara jag sträcker ut handen. Det är roligt att komma till mig och leka. Jag är så glad så glad. Ska prova Monicas tips och lägga ut en massa leksaker och se om han kan komma med dem till mig utan att leka med dem först.

Längtar efter barmark!

1 kommentar:

Mackan sa...

Vad härligt att han är med på jobbet och kan träna med vem som helst.
Lek lek, känner igen det där. Jag måste begränsa Rosso när vi är ute och går för han ger sig på farsgubben hela tiden och ska brottas och knuffas och stoppa honom osv.

Här finns fler som längtar efter barmark....

Totalt antal besökare: Besökare den här månaden: